1980 – Egy magyarországi Opel Kadett-D ismertető, és egy tesztvezetés krónikája 1.

Egy valóban új Kadett

1980 januárjában és februárjában jelent meg az Autó-Motorban az akkor új Opel Kadett D-ről egy alapos ismertető, illetve tesztvezetés krónikája Liener György tollából. Egy rövid történeti áttekintés után, ezt olvashatjátok.

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-32-33

A Kadett D-t 1979 augusztusában mutatták be a nyugatnémet piacon, szeptember elején megkezdődtek a kiszállítások. Novemberben az autó már az Egyesült Királyságban is debütált.
A D-Kadettet három- vagy ötajtós ferdehátú, kombi és két-, illetve négyajtós szedán kivitelben is gyártották ekkor. 1965 óta először nem volt kupé karosszériás Kadett a kínálatban: a korábbi Kadett C kupét közvetve a háromajtós 1.3 SR sportmodell váltotta fel.

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-30-2

Technológiailag a Kadett D egy nagyobb beruházás része volt a General Motors-nál, melynek során az autó egy teljesen új motor- és sebességváltó architektúrával készült amit később a nagyobb Ascona C-ben és az A-Corsában is alkalmaztak. Ez volt a GM Family I. motor-család első alkalmazása, felső vezérműtengellyel , alumíniumötvözet hengerfejjel , hidraulikus szelepemelőkkel, 1297 köbcentiméteres űrtartalommal (60 LE és 75 LE), és transaxle kialakítással. A nagyobb, Family II-es motor 1600 köbcentiméteres kivitelben jelent meg, és az 1981-es frankfurti vásár után került forgalomba, majd bemutattak belőle egy 1800 köbcentiméteres változatot is, mellyel a Kadett GSE-t szerelték.. A Kadett D-t 1982-től 1600 köbcentis dízelmotorral is meg lehetett vásárolni. Létezett még egy takarékos modell, amelyet többnyire Olaszországban árultak, 1,0 literes, 50 LE-s (37 kW) motorral, és színesítette a kínálatot egy 1,2-es kivitel is, de utóbbiak még a korábbi (nem Family) Opel-motorokkal készültek.

opel-kadett-lifepr-dot-de

Kép forrása: www.lifepr.de

A Family motorokat a Corsa és a közepes méretű Ascona későbbi modelljeiben is használták. 1981 májusától az 1.3-as kivitel háromfokozatú automata váltóval is elérhető volt, 1982 szeptemberétől pedig a dízelmotoros változatok is választhatók voltak automata váltós az opcióval.

A Kadett D-t Jugoszláviában (Kikindán) IDA Kadett néven gyártották.

Következzen tehát az Autó-Motorban 1980 januárjában megjelent D-Kadett ismertető első része Liener György tollából. A korabeli újság-oldalak képeit – szokás szerint – megtaláljátok a poszt végén lévő galériában.

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-29-1

Erről a típusról, amelyet több vonatkozásban is jogosan lehet valóban újnak nevezni, először a múlt év októberében írtunk, miután a Budapesti Nemzetközi Vásáron már láthattuk. Azután az AM 79-es őszi Magazinjában is szerepeltettük, de most, amikor ezeket a sorokat a nyomdába juttattuk, már több száz kilométeres próbautat tettünk meg az új Kadett 1300-as változatával.

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-29-2

A megtett utak egy részét arra fordítottuk, hogy közben a korábbi Opel tipusok néhány szerelőjét, gazdáját is felkeressük, no meg régi dokumentumokat szerezzünk az új modell elődeiről. A mostani ugyanis már az ötödik generációnak nevezhető, de sokan emlékeznek még nálunk is az első Kadett kocsikra, amelyek gyártása 1936-ban kezdődött és kisebb módosításokkal 1940-ig tartott. Sikerült felkutatnunk olyan magyar nyelvű prospektust is, amely ezeknek a kocsiknak műszaki jellemzését tartalmazza, és szervizállomásként a Révész utca 4. alatti műhelyt — vagyis az AFIT egyik mai javítóüzemét — tünteti fel.

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-29-3

Úgy véljük, érdemes ebből a leírásból idézni, hogy később könnyebben tudjuk értékelni, mi változott, illetve mi maradt meg a korábbi építési elvek közül. Nos, így kezdődik a mintegy négy és fél évtizede kiadott. — nem éppen szerényen fogalmazott — reklámszöveg: “A General Motors a Kadett típusú Opel kocsikat, műszaki megoldásaikat tekintve, oly tökéletességben — nyújtja, amelyhez hasonlóval eddig csak a legdrágább automobiloknál találkoztunk. A Kadettet jellemző szerkezeti megoldások igen nagy jelentőségűek az autó üzemének megbízhatósága, gazdaságossága és az autózás kényelme szempontjából, de egyben jelentékenyen drágább megoldások is. Alkalmazásuk azonban mégsem vonta maga után a kocsik árának megdrágulását, mert:

  1. A General Motors, a világ vezető autóipari vállalata, a világszerte elismert elsőrendű autógyártmányainál leszűrt tapasztalatait és teljes műszaki felkészültségét rendelkezésre bocsátotta az Opel gépkocsik építésénél, tehát elestek a jelentékeny költségeket okozó külön kísérletek.
  2. A General Motors Opel autói oly nagy számmal készülnek, hogy a nagyarányú termelés a gyártási költségek alakulására igen kedvező hatással van.”
opel-kadett-d-service-book-radayantikvarium-dot-hu

Kép forrása: radayantikvarium.hu

És itt mi most megszakítjuk ezt az idézgetést, hogy egy ugyancsak korabeli, vagyis 1936 decemberében megjelent gyári tájékoztató néhány szavára utaljunk. Ez a méltatás az első Kadett típus bemutatásakor így hangzott: “Célunk olyan autó megalkotása volt, amely olcsó vételár, kényelmes utazási tulajdonságok és nagymértékű gazdaságosság mellett modern kocsitól elvárható teljesítményt képes nyújtani vásárlóinak…”

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-30-1

Opelék fejlesztési osztályának több mint 3400 munkatársa dolgozott a legfiatalabb Kadett-konstrukciókon, és közülük a formatervezők sikeresen oldották meg a légellenállás jelentős csökkentését is. Végül létrejött a 0,39 cw értékű, fronthajtású, jelenleg három különböző teljesítményű motorral piacra kerülő újdonság, amelynek tengelytávja egységesen 2514 mm, nyomtávja 1400/1406 mm. A Kadett hossza most 3998, szélessége 1636, magassága pedig 1380 mm, vagyis amíg az első szériát a keskeny és magas építés jellemezte, itt alapvetően más az arány.

Ma már közismert, hogy az első Kadett típusok is meghozták a várt sikert, hiszen a gyártás leállításáig 107 ezer darabot adtak el belőlük 1940-ig.

A második generációs Kadett kocsik már nem Rüsselsheimből, hanem egészen új gyárból, az Opel Bochumban épített csarnokaiból 1962-ben kerültek ki, és ezekből mintegy 650 ezer készült. Ezt követően 1965 őszén volt ismét modellváltás, vagyis bemutatták a harmadik generációt jelentő új példányokat, amelyek szintén sokféle változatban végül is a 2 millió 650 ezres gyártási számig jutottak el.

opel-kadett-d-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-31-2

Az autóipar számára nem éppen kedvező időben, az olajválság kezdetekor született meg a negyedik Kadett-sorozat, az 1973-as modell, amelyből 1979 nyaráig 1.7 millió gördült le a futószalagról. És egy-két hét átállási szünet után a múlt év őszén, szeptember 13-án, Frankfurtban már nyilvánosság elé került az ötödik generációs Kadett, amelyről nyugodtan mondhatjuk, hogy valóban új, valóban újdonság. Főként azért, mert tervezői szakítottak a több évtizedes hagyományos építési móddal, és rátértek a fronthajtásra, a keresztirányban elhelyezett motorra! És egy olyan karosszéria-formára, amely minden jel szerint jól igazodik az új évtized általános autós igényeihez.

opel-kadett-d-vauxhall-chevette-auto-motor-hun-1980-1-jan-page-31-1

A General Motors különböző gyárainak ma is megvan az a nagy előnyük, hogy a közös tapasztalatokat hasznosíthatják. Például a Vauxhall Chevette — amelyet mi 1975 őszén kaptunk próbára — formailag már sejteti az új Kadett külsejét is. De itt ez a kép, amely az AM múlt évi 9. számában is megjelent már az alábbi szöveggel: “Opelék új, OHC-vezérlésű, 1300-as Ascona motorja hidraulikus szelepemelőkkel. És ami még érdekesebb: ugyanilyen motor kerül az ősszel megjelenő fronthajtású Opel kocsikba!” Nos, azóta beigazolódott, hogy a hír igaz . . .

Végül ismét egy idézet, de ez már a gyár legfrissebb, tehát 1980-as prospektusából:

“Mérnökeink az új Kadett-tel olyan gépkocsit szerkesztettek, amely minden igénynek megfelel, amit a gépkocsivezető és a közlekedés a korszerű autótól megkövetel. A technika itt nem öncél, hanem alkalmazkodik az autóvezetés igényeihez.”

opel-kadett-d-service-book-1979-1984-vatera-plenteros

Kép forrása: Vatera / Plenteros

A kocsi biztonsági elemeit is oly lelkiismeretesen szerkesztették, hogy azok megbízhatósága nemcsak szó, hanem valódi jellemvonás. A Kadett így hát teljesen harmonikus gépkocsi, amelynek valamennyi alkatrészét a legkedvezőbben hangolták össze. A modern formaadás tökéletesen párosul a korszerű technikával, a nagyfokú kényelemmel, a kocsi hasznos terének ideális arányával. További előnyei, amelyeket ebben a kategóriában más típusoknál sokszor hasztalan keresünk, a magas fokú gazdaságosság és a modellek sokfélesége.”

Végül pedig a következő két mondattal fejeződik be ez a mai, szerénynek ugyancsak nem mondható reklámszöveg: legújabb modellünknek is meghagytuk az előbbiek nevét, amelyben megtestesítődik minden olyan tulajdonság, ami az Opel Kadettra mindig is jellemző volt: a megbízhatóság, a gazdaságosság és a hosszú élettartam. Büszkék vagyunk legújabb modellünkre, az új Opel Kadettra.”

Arra, hogy a mi tapasztalataink, eddigi próbaútjaink mennyiben igazolják a gyár által ígért előnyöket, jó tulajdonságokat, lapunk legközelebbi számában térünk vissza (itt olvashatjátok).

LIENER GYÖRGY

Oszd meg ha tetszett!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük