1968 – Nem szép, de házias:
A RENAULT-4
Az alábbi írás a Renault-4-ről az Autó Motor 1968 november 21.-i számában jelent meg. szerzője sajnos nem szignálta.
1967–1974 Renault 4L: 1968-ra az autó modernebb alumínium hűtőrácsot kapott, amelyet 1974-ig megtartott Kép forrása: wiki / Lars-Göran Lindgren
A típus, amit több más nyugati autó mellett ekkor (1968) a Merkur palettáján szerepelt, az 1967 és 1974 között gyártásban lévő 4L típus volt. Az autó már a 845 cm³-s 800/B1B jelű motorral készült, mely eredetileg a Renault Dauphin-ból jött és 110 km/h-s végsebességig tudta gyorsítani a gépet. A magyar utakra került példányok jellemzően a CU és IF közötti rendszámtartományban lettek regisztrálva.
Hogy legyen mihez viszonyítani a 76 000 forintos eladási árat: 1971-ben a Merkurnál a Polski 125P 1300-as motorral 98 000, 1500-as motorral 110 000 forintba került. A Wartburg 353 68 000, a De Luxe 74 000, a Tourist pedig ugyanekkor 78 000 forintot kóstált. A KSH adatai szerint az 1968-as évben a magyar átlagkereset a teljes munkaidőben foglalkoztatottak körében 1 928 forint volt.
Az autó gyártását több mint harminc év után 1992 december elején állították le, mely alkalomból Thierry des Oches tíz fényképből álló fotósorozattal tisztelgett a „Libération”-ban az autó előtt. A fotósorozatért a Cannes-i Lions Nemzetközi reklámfesztiválon Arany Oroszlán díjat kapott. A cikkben ezek közül (is) láthattok néhányat.
♠
Az 1968-as írás teljes terjedelmében:
AZ R-4
Bevalljuk őszintén, nagyon kíváncsiak vagyunk, hogyan fogadják a magyar autóvásárlók ezt a sajátságos formájú konstrukciót, amelynek gyakorlati értékéről lapunk legutóbbi számában „Egy R—4-tulajdonos feljegyzései” címen érdekes véleményt — határozott dicséretet — írt le Gánóczy József gépészmérnök.
Ígértük, hogy a kocsiról — amelyet szerkesztőségünk munkatársai még a széria kezdetén kipróbáltak — részletesebb műszaki adatokat is közlünk. De idézzük azokat a sorokat is, amelyek 1961. december 15-én jelentek meg lapunkban, az akkor még jóval szerényebb komfortot nyújtó R—4-ről:
Magyarország, 1971, Budapest XIV.,Városliget, Budapesti Nemzetközi Vásár. A francia Renault személygépjárművek kiállítása. Kép forrása: Fortepan 215033 / FŐFOTÓ
„Az R—4-es Renault modellekről — az egyszerűsítés jegyében született, mellsőkerékhajtású, négy torziós rugóval ellátott kocsikról — már korábban is tett említést lapunk. Most alkalmunk volt közelebbről is szemügyre venni, sőt kipróbálni. A napokban ugyanis — írtuk 1961. decemberében — a francia gyár Budapesten mutatta be két R—4-esét a meghívott magyar szakembereknek. A próbákon jól szerepeltek a kocsik. A mindössze 747 kcm-es, négyhengeres, soros, négyütemű, felülszelepelt motor, amely 4500. f/p-nél 27,6 lóerőt fejt ki, valóban lehetővé teszi, hogy a négy utassal és csomagjaikkal terhelt négyajtós kocsi elérje a 100 km/ó sebességet.
Magyarország, 1975 Budapest I. Clark Ádám tér, „0” kilométerkő (Borsos Miklós, 1975.), háttérben a Széchenyi Lánchíd. Kép forrása: Fortepan 99383 / UVATERV – Az autóból a bal szélen látható bordó színű változat volt a legelterjedtebb.
A szerény külső szellemes megoldásokat takar, és ennél a kis kategóriához tartozó autónál valóban meg tudták közelíteni a nagykocsik kényelmét. Úgy láttuk, az egyszerűség sehol sem rontotta a célszerűséget. Mondhatnánk úgy is — bár nem autóra szánták a mondást: „Nem szép, de házias.” Az autós szem hamar megszokja a kissé darabos karosszériát, ha az praktikusnak bizonyul. Az R—4 ilyennek ígérkezik. Tény, hogy a terepen éppoly biztonsággal mozgott, mint a fürgeséget követelő zsúfolt városi forgalomban ez a kisfogyasztású, kiskerekű jármű … .”
Nos, 1961 tele bizony már régen volt. Az idők során egy, a kezdetinél elegánsabb, komfortosabb, nagyobb teljesítményű motorral rendelkező változatot is létrehoztak. Ebből érkezett most a magyar piacra az első szállítmány, ennek adatait ismertetjük.
MOTOR: négyhengeres, soros motor, furat 58 mm, löket 80 mm, lökettérfogat 848 cm³. Kompresszióviszony 8:1. Legnagyobb motorteljesítmény 27 DIN-LE, illetve 30 SAE-LE 4700 f/p-nél. Legnagyobb nyomaték 5,9 SAE mkp 2300 f/p-nél. Literteljesítmény 31,9 DIN-LE/liter. Benzin-oktánszám 86—88.
Függőszelepek, lánchajtású vezérműtengely, könnyűfém hengerfej. Kenőolajtöltés 2,5 liter. A hűtőrendszer űrtartalma 4,8 liter — hűtéssel együtt —, gyárilag fagyállóval feltöltve.
Solex-26 DIS-5, erősáramú porlasztó, vagy Zenith 28-IF porlasztó, száraz légszűrő. Tüzelőanyagtartály űrtartalma 26 liter.
Villamosberendezés 6 volt. Automatikus, röpsúlyos és vákuumos előgyújtás-szabályozó. Gyújtógyertya Champion L-87-Y, vagy Marschal-36 típus. Akkumulátor 6V, 70 Aó. Töltődinamó 204 W.
ERŐÁTVITEL: mellsőkerékhajtás, száraz tengelykapcsoló. Négyfokozatú sebességváltó, valamennyi fokozat szinkronizálva. Tengelyhajtás, spirál fogazású kerekekkel.
ALVÁZ ÉS KERÉKFELFÜGGESZTÉS: önhordó jellegű, szekrényvázas karosszéria, elöl és hátul erősített hossztartókkal. Elöl független kerékfelfüggesztés, keresztirányú lengőkarokkal, hosszanti torziósrugókkal, hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítókkal. Hátul független kerékfelfüggesztés, hosszanti vezetőkarokkal és állítható keresztirányú torziósrugókkal. Hidraulikus fékberendezés, elöl és hátul dobfékek, teljes fékfelület 427 cm. Mellsőkerekekre ható mechanikus kézifék. Fogasléces kormányszerkezet. Gumiabroncs mérete 135X330. (Radiál, tömlővel.)
MÉRETEK: tengelytáv jobb oldalon 2443 mm, bal oldalon 2395 mm. (Az eltérő tengelysáv a hátsó, egymással párhuzamos, keresztirányú torziósrudak alkalmazásából adódik.) Nyomtáv elöl 1246, hátul 1204 mm, szabad magasság 175 mm. Fordulási körátmérő 9,3 méter. Ötajtós, négyüléses karosszéria. A jármű teljes hossza 3668 mm, szélessége 1485 mm, magassága 1550 mm. .
Csomagtér 390 dm³. A jármű üres súlya 630 kg, megengedett legnagyobb összsúly 950 kg.
MENETTELJESÍTMÉNYEK: legnagyobb sebesség 110 km/ó, teljesítmény- súly 23,3 kg/DIN-LE. Gyakorlati fogyasztás 5,5—6 liter/100 km.
♠
Az autó gyártását több mint harminc év után 1992 december elején állították le, mely alkalomból Thierry des Oches tíz fényképből álló fotósorozattal tisztelgett a „Libération”-ban az autó előtt. A fotósorozatért a Cannes-i Lions Nemzetközi reklámfesztiválon Arany Oroszlán díjat kapott.