1964 - Der neue Skoda Favorit

Az alább szemlézett írás 1964 március 21.-én jelent meg az Autó-Motor aktuális számában és arról tudósít, hogy rövidesen piacra kerül az új Skoda, mely a keresztségben a „Favorit” nevet kapta.

A hátsó lámpa és hűtőlevegő kimenet Kép forrása: wiki / Alofok

Aztán nem így történt, de a kép még annál is pikánsabb, mint amilyennek elsőre tűnik. Favorit néven ugyanis a mindannyiunk által jól ismert, az 1987-ben utolsó csehszlovák modellként debütált autó előtt is készültek Skodák 1936 és 1941 között. Az eredeti Favorit, a Type 904 volt 802 köbcentiméteres oldalszelepes motorral szerelve, majd 1939-től jött a Favorit 2000, amely 2091 köbcentis felső szelepes motorral rendelkezett és 1941-ig készült.
Egyik típus sem fogyott jól, ezért a Škoda felhagyott a gyártásukkal és a név jó időre feledésbe merült. Bár 64-ben egy pillanatra úgy tűnt, hogy az akkor új modell megörökli a Favorit nevet a keresztségben, ám végül a gyönyörű, új farmotoros a projektnevén, 1000 MB-ként került a piacra.

Az 1964 márciusi cikk teljes terjedelmében, mely javarészt az autó műszaki tartalmát taglalja, ma már nem használt mértékegységek segítségével. A cikk szerzője nem szignálta az írását:

Igen sokan kérték már, hogy ismertessük az új Skodát, amely eddig 1000-es jelzéssel szerepelt nálunk a köztudatban. Nos, végre sor kerülhet erre is. Sikerült megszereznünk a gyári adatokat a farmotorosról, amely hivatalosan, mint SKODA FAVORIT mutatkozik be. Sajnos újabb fényképekkel, rajzokkal még nem rendelkezünk, de az alábbi leírás nyomdába adásával minden jel szerint most a világ valamennyi autóslapját megelőzve az AM közöl először hiteles tájékoztatást a csehszlovák autóipar sokat ígérő kiskocsijáról.

Egy 1964-es 1000 MB Kép forrása: wiki / sludgeulper

MOTOR
Négyhengeres, négyütemű, soros motor, furat 68 mm, löket 68 mm, lökettérfogat 988 cm³. Kompresszióviszony 8,3:1. Legnagyobb motorteljesítmény 42 SAE LE 4650 f/p-nél. Legnagyobb nyomaték 7 mkg 3000 f/p-nél. Literteljesítmény 41,9 SAE LE/liter. Benzin oktánszám 85.
Függőszelepek nyomórúddal és himbával, lánchajtású vezérműtengely a motorblokk oldalán, könnyűfém hengerfej. Szelephézagolás hidegen: sz. 0,15 mm, k. 0,20 mm.
Szelepvezérlés: sz. ny, 11º fhe, sz. z. 45º ahu., k. ny, 40º ahe., és k. Z. 13º fhu. Nyomás alatti olajozás, kenőolajtöltés 3,5 liter.
PAL 32 BST esőáramú porlasztó, befecskendező- és gyorsítószivattyúval. Légtorok 21, főfúvóka 105, levegő főfúvóka 108, üresjárati fúvóka 45, üresjárati levegőfúvóka 100, dúsító fúvóka 42, gyorsító fúvóka 50, gyorsító befecskendező fúvóka 42, szívató fúvóka 80, tűszelep 1,5.

Az a szép rács! Kép forrása: wiki / Ralf Roletschek

VILLAMOSBERENDEZÉS
12 volt, gyújtási sorrend 1—3—4—2, gyújtáspont 4º fhe. Automatikus előgyújtás-állítás. Megszakítóhézag 0,3—0,4 mm. Gyújtógyertya típusa PAL Super 14—7. Akkumulátor 12 V, 35 Aó. Töltődinamó 12 V, 300 W. Indítómotor PAL 0,8 LE.

Škoda Favorit (904-es típus) Škoda Auto Museum, Mlada Boleslav (1939) Kép forrása: wiki / Ralf Roletschek

HŰTÉS
Vízhűtés szivattyúval, túlnyomásos hűtőrendszer, a hűtőrendszer űrtartalma 5,8 liter.

ERŐÁTVITEL
Farmotor, hátsókerékhajtás, egytárcsás, száraz tengelykapcsoló közvetlen kioldással. Négyfokozatú sebességváltó, direkt fokozat nélkül, valamennyi fokozat szinkronizálva, kapcsolókar középen. Módosítási viszonyok:I. 3,8:1, — II. 2,12:1, — III. 1,41:1, — IV. 0,96:1, hátramenet 3,27:1, kenőolajtöltés 2,5 liter, a differenciálművel együtt. Tengelyhajtás spirál fogazású, módosítási viszony 4.440:1.

Magyarország, 1965, Tatabánya, Újvárosi lakótelep, Kós Károly (Schönherz Zoltán) utca. Kép forrása: Fortepan 29004 / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ (Váti)

ALVÁZ ÉS KERÉKFELFÜGGESZTÉS
Önhordó karosszéria, elöl független kerékfelfüggesztés, trapéz-háromszög kereszt-lengőkarokkal, csavarrugókkal, hidraulikus, teleszkópos lengéscsillapítók, stabilizátor. Hátul független kerékfelfüggesztés, ferdén elhelyezett háromszög lengőkarokkal, csavarrugókkal, hidraulikus, teleszkópos lengéscsillapítók. Hidraulikus fék, fékolajtöltés 0,35 liter. Hátsókerekekre ható mechanikus kézifék. Kormányszerkezet csigával és görgővel, szimmetrikus irányítókarral, kétrészes összekötőrúddal. Keréktárcsa 4,5 X 14, gumiabroncs mérete 6,0-14, tömlő nélküli gumiabroncsok.

Csehszlovákia, 1969, Hradec Králové, Velkém náměstí a város főtere, balra a Szentlélek székesegyház. Középen a Mária-oszlop, mögötte a Fehér harangtorony és az Óvárosháza. Kép forrása: Fortepan 263031 / Dr. Iván Zoltán

MÉRETEK
Tengelytáv 2400 mm, nyomtáv elöl 1280 mm, hátul 1250 mm, szabad magasság 175 mm. Négyajtós, négyüléses karosszéria. A jármű teljes hossza 4170 mm, szélessége 1620 mm, magassága 1390 mm. A jármű önsúlya 725 kg, menetkész súlya 735 kg, megengedett legnagyobb összterhelés 350 kg, legnagyobb összsúly 1105 kg. Osztott csomagtartó, részben a kocsi orrában, részben az utastérben a hátsó üléssor mögött, 340 dm³ összes befogadóképességgel.

MENETTELJESÍTMÉNYEK
Legnagyobb sebesség sík területen 115—120 km/ó. Tüzelőanyagfogyasztás 80 km/ó utazási sebességnél 7 1it/100 km. Legnagyobb megengedett motorolajfogyasztás 0,1 lit/100 km.

Teile deine Liebe

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert