1977 - Die große Saporozhetsek-Revision - 1
Az Autó-Motor c. lap 1977 júliusi, 1978 januári und ein dreiteiliger Artikel zum gleichen Thema, ZK-91-08 in der Novemberausgabe 1979 von Zaporozsec 968A aus der Feder des Eigentümers, Otto Nagy. Der Autor der Artikel berichtet über den Gebrauch und die Nutzbarkeit des Autos, von der ersten Fahrt bis zum fast zweijährigen Alter des Wagens, mal auf lustige, mal auf ernstere, aber immer informative Weise.
kép forrása: www.mad4wheels.com
A ZAZ Zaporozsec egy hátsókerék-hajtású, első generációs városi autó sorozat volt, amelyet 1958-tól terveztek és 1960-tól gyártottak a szovjet-ukrajnai ZAZ gyárban. A Zaporozsecek különböző modelljei 1994-ig készültek, mindvégig ugyanazzal a léghűtéses farmotorral. Az 1980-as évek végén az utolsó szériát, a ZAZ-968M-et a radikálisan eltérő ZAZ-1102 Tavria ferdehátúja váltotta fel, amely már elsőkerék-hajtást és erősebb vízhűtéses motort kapott.
A Zaporozseceket – a Volkswagen Bogár-hoz vagy a keletnémet Trabanthoz hasonlóan – a Szovjetunió „népautójának” szánták , és mint ilyen, korának legolcsóbb járműve volt. A motorja meglehetősen erős volt, és híressé vált arról, hogy a korabeli rossz utakon sok drágább társánál könnyebben elboldogult; illetve könnyű javíthatóságát is az előnyei között emlegették. A ZAZ volt az az autó is, melyet a Szovjetúnióban a fogyatékkal élőknek és a háborús veteránoknak az erre a célra kialakított speciális változatokban jelentős kedvezménnyel, vagy akár ingyenesen is elérhetővé tettek.
Alább a cikksorozat első, 1977 júliusában megjelent szöveghű leiratát olvashatjátok:
♠
Kezdődött azzal, hogy a csepeli átadótetepen választhattam a nyolc, sárga színű. tisztára mosott kocsiból. Így hát a színválasztással gyorsan végeztem, de hamar feltűnt az egyik ZAZ újszerű műszerfala. Arra esett a választásom.
Előző kocsimmal nem eshettem át a bejáratás tűzkeresztségén, mivel használtan vettem. Ennél csakhamar rá kellett jönnöm, hogy lesz még bajunk egymással. Először is nem engedte magát az általam megszokott sebességeknél váltani. Ezt még be kell járatni! — gondoltam, s milyen igazam volt. Nemcsak hegymenetben volt lassú a “kicsi”, de az egyenes útszakaszokon sem lehetett jól kihúzatni. A magasabb fordulatszámon aztán annál virgoncabb lett.
Az egész bejáratási idő alatt szigorúan tartotta magát a kezelési útmutatóhoz, pedig szerettem volna sportosabb gyorsításokat. Erre csak lassan, úgy 2000—2500 km után mutatott hajlandóságot.
A szervizekről néhány szót: az első szemlén panaszmentes volt a ZAZ. A második alkalomkor (2000 km) egy kábel átütése miatt az első henger kihagyott, és a kézifék javítását is kérnem kellett. Azóta nincs panaszom, kivéve a kipufogódob lamelláinak kellemetlen zörgése miatt tett észrevételemet. Cserére elő is jegyezték, de alkatrészhiány miatt a mai napig sem tudták a munkát elvégezni. Az olajcseréket a megadott időpontokban a szervizben csináltattam. (Áfor Super egyfokozatú — téli — olaj). Különböző adalékot nem használtam.
A cikk hőse a Fortepanon pózol. Kép forrása: Fortepan 195128 / Bojár Sándor
A kocsit január közepén az egyik leghidegebb, téli napon vettem át. Már kezdetben elhatároztam, hogy jegyezni fogom a fogyasztását. Kissé elkeserített a 2000 km-ig mért 10,4 literes átlag, de ebbe a fűtőkészülék használatát, illetőleg fogyasztását is bele kellett számítani.
kép forrása: www.mad4wheels.com
A bejáratást hosszabb, vidéki úttal kezdtem, így már az első szombati-vasárnapi túra után jelentkeztem az 500 km-es szervizre. Tapasztalatom szerint az ajánlott 86-os mormálbenzin megfelelő, de egyéni véleményem szerint az Áfor-normált jobban szereti a többinél.
kép forrása: www.mad4wheels.com
Megnyugodtam, amikor 3000 km körül “beállt” a gyári értékű fogyasztás (8-9,1), és azt azóta is tartja. A bejáratási időszak alatt az említett gyártási-hibás kipufogódobon kívül alkatrészt vagy fődarabot cserélni nem kellett. A bejáratás után a kocsi gyorsulása, sebességtartása is elérte a megadott értékeket.
Az utód, a 968M, az utolsó, 1994-ig gyártott Zaporozsec-modell. kép forrása: www.mad4wheels.com
Közben 1500 km körül — próbaképpen — beszereltem egy tirisztoros gyújtóberendezést. Nem vált be. Magas fordulatszámon rángatást, kihagyásokat tapasztaltam, de a motor hidegindítás-készsége érezhetően megjavult. A másik problémát valószínűleg a tirisztoros kiegészítő gyenge minőségű alkatrészei okozták. Azok a márciusi kánikulában felmondták a szolgálatot. A hagyományos gyújtás visszaállítása után azonban a motor működése ismét kifogástalan lett.
A kezdeti megilletődöttségen most már mindketten túljutottunk, így elmondhatom, mi is az, ami tetszik az új kiadású . Zaporozsec 968/A típuson.
kép forrása: www.mad4wheels.com
Tetszik, hogy ebben az árkategóriában (nagy választék nem lévén) olyan kocsit kap a vásárló, amely lényegesen többet tud az áránál. Ellentétben az autókhoz “értők” véleményével, ez a kocsi jobb annál. Jobb, mert négy személynek kényelmes utazást biztosít. Bikaerős motorja segítségével felmegy a falra is. Legalábbis minden hegyet könnyedén megmászik, és nem hagy egykönnyen cserben. Végül: kispénzű, de autót kedvelő családok számára is elérhető és eltartható kocsi.
Van persze néhány kifogásom is: a benzintartályt 30 literesről 40 literesre növelték. Ez jó, de, sajnos, ezt a belső csomagtér terhére tette a gyár. Nem növelve a külső csomagtér befogadóképességét.
No meg zajos — mondják mások is. Igaz, de nem erősebb a belső zajszintje, mint a hasonló építésű VW-bogár, vagy Fiat 500-asé. Ettől függetlenül, lenne lehetőség a zaj további csökkentésére, s nagy kár, hogy ezzel a gyáriak nem élnek.
Az igazi próbák természetesen a bejáratási időszak után következnek, de remélem, továbbra is jóba leszek a kocsival.
N. O.