1972 – Mint az állatok.
A következő írás, 1972 decemberében jelent meg a “VOLÁN” c. szaklap aktuális számában. Nem autókról szól; buszról, vasútról is csak érintőlegesen, hiszen a riport témája az utas, aki igénybe veszi a szolgáltatást.
Az írás eredeti címe “Itatott utasok” és azokról a szabolcsi ingázókról szól, akik pénteken és szombaton két-három hét után a fizetésükkel a zsebükben megindultak az öt-hat órás útjukra a hírhedt “Fekete vonaton” hazafelé. A cikk szerzője „-ér-” aláírással szignózta az írását.
Döbbenetes képek és döbbenetes sorok ötven évvel ezelőttről:
Itatott utasok
(Volán folyóirat, 1972 december)
Korniss Péter – Tolatásra várva, 1981
Harmincötezren kelnek útra vasárnap estétől hétfő reggelig Szabolcsból, hogy autóbuszon majd vonaton elérjenek távoli munkahelyükre. Egy vagy két hét múltán pénteken és szombaton jönnek haza: a fizetés utáni hétvégén a Szabolcs felé tartó vonatokon és átszállással autóbuszokon.
Amíg hazáig érnek — a budapesti vasúti pályaudvarokon, a vonatokon, az autóbuszra átszállásnál, a vidéki állomásokon és környékükön: itatja őket, — az alkalom .
Erről szólnak tizenöten: megyei és községi vezetők, és Volán-dolgozók.
Nyíregyházán Szilágyi Imre, a megyei tanács végrehajtó bizottságának tagja, a Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságának vezetője választókerülete ingázóinak képviseletében is; Tomasovszki Mihály, a megyei tanács munkaügyi osztályának megbízott vezetője, aki hivatalosan is foglalkozik az ingázás problémájával.
Dombrádon, a kisvárdai járás egyik ingázó nagyközségében Nagy József, a községi pártbizottság titkára ; Nagy László tanácselnök; Halmosi Lukács
MÁV-állomásfőnök és alapszervi párttitkár.
Hodászon, ahol a közös tanácshoz tartozó Kántorjánosi ingázóit is képviselik: Angyal Dániel tanácstitkár; llyés Lajos tsz-elnök; Garami Ferenc általános iskolai igazgató, aki az ingázók iskolás gyermekein érzékeli a problémákat; Lakatos Bertalan ÁFÉSZ-elnök (a helyi vendéglátóipar felügyelőjeként is); Kun Lajos volt tanácselnök.
Mátészalkán az 5-ös Volán főnökségének dolgozói, akik munka, közben
idegeiken és néha bőrükön is megszenvedik itatott utasaikat: Murnyák György és Mike Béla autóbusz-gépkocsivezetők, Kővári Mária, Juhari Antal és Litauszki András autóbusz-kalauzok.
Rémtörténetek
Hűsítő ital – az Utasellátó Vállalat cégérén; de alatta szeszt árusítanak
HODÁSZ
GARAMI FERENC általános iskolai igazgató:
— Kirándulni indultunk a Balatonra. Felszálltunk a gyermekekkel és be akartunk menni a foglalt fülkébe, de helyünket már mások foglalták el. Bementem ,hogy kérjem, adják át a fülkét, akkor láttam, hogy két ember van ott vérbefagyva. Részegségükben megkéselték egymást. Ez volt a gyermekek első élménye a balatoni kirándulásról…
KUN LAJOS, Hodász volt tanácselnöke:
— Életveszélyes a tülekedés, amikor a részeg emberek lezúdulnak a vonatról és neki az autóbusznak. Farkas Józsefné kántorjánosi lakost, 6 kiskorú gyermek édesanyját így taposták a kerekek alá a hodászi autóbuszállomáson 1971 májusban. Meg is halt.
Folyik az utasellátás.
DOMBRÁD
HALMOSI LUKÁCS MÁV-állomásfőnök:
Az idén ősszel, szeptember 29-én az esti egyetemről jöttem haza. Gégényben alig bírtunk leszállni a vonatról, mert egy részeg ült keresztben a padlón, úgy kellett rajta átlépni. Átszálltunk az autóbuszba: ott meg elnyúlva feküdt a földön egy másik. Áradt belőle a pálinkabűz.
NYÍREGYHÁZA
SZILÁGYI IMRE, a megyei tanács végrehajtó bizottságának tagja, a Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságának vezetője:
— Szeptember elsején több mint egy fél órát állt ezer emberrel Miskolcon az expresszvonat, mert a kalauzt megvertek egy részegségében elvadult utas.
MÁTÉSZALKA
MIKE BÉLA, az 5-ös Volán főnökség autóbusz-gépkocsivezetője:
— Az idén október 2-án is összeverekedtek Hodászon a vonatról már lerészegedve érkezők, az autóbusz oldalánál. Egy asszonykát úgy halánkékon találtak, hogy elájult, összefogtunk, beszorítottuk a verekedőket a szomszédos udvarra és bezártuk őket a fáskamrába, míg a rendőrség kijött. Gyorsított eljárás lesz, most mehetünk tanúskodni. Az ilyen esetek olyan gyakoriak, hogy szinte már hozzátartozik a Volán- autóbusz vezetéséhez. Egyik kollégám Vásárosnaményból jött, hozta az ingázókat, de csak Gulácsig jutott el, mert a vonatról már részegen érkezett utasai összeverekedtek. Sérülés is volt, a kocsit ott kellett tartani, míg a rendőrség kiszállt. A verekedőket a kocsmaudvarra, az ólak közé szorították be. Én mentem ki Gyarmatról, hogy behozzam az utasokat.
MURNYÁK GYÖRGY, az 5-ös Volán főnökség autóbuszgépkocsivezetője:
— Litauszki kollégámat is volt, hogy megverték, kaptak k is érte hat-hat hónapot. ‘
(Liitauszkit is? Hát még kit? Juhari Antal és a többi Volános említenek más eseteket is, de a sértettek nincsenek jelen, nem tanúskodhatnak.)
LITAUSZKI ANDRÁS, az 5-ös Volán főnökség kalauza: (A Sértett hitelességével pontosbítja a pofon történetét.)
— A vonattal érkeztek erősen ittas állapotban. A buszon nem akartak fizetni, én meg szóltam ,hogy fizessenek. Közben mások még pártomat fogták és nem hagyták, hogy a részegek tovább üssenek.
Közvetlenül indulás után a Nyíregyházának tartó hétvégi vonat Bistro-kocsijában.
A fő műsorszám: a sör
Életveszélyben
SZILÁGYI IMRE, a megyei tanács végrehajtó bizottságának tagja, a Statisztikai Hivatal megyei igazgatóságának vezetője:
— Mint statisztikus ugyan nem számolom, de mintegy 10—15 százalék lehet az, aki a vonatokon teljesen leissza magát, s rendszerint sörrel. A sör pedig, ha abból sokat iszik, nagyon eltorzulttá teszi az embert. Hogy végül is hazáig mennyien részegednek le teljesen, azt nem tudom , mert Nyíregyházáról még tovább utaznak, és a további vonatállomásokon, illetve környékükön ugyancsak várja őket az alkalom . Megnyugtató állapotnak csak azt tartanám , ha a vonat folyosóján is megállhatnék és nem kellene állandóan az ittasságtól imbolygó emberekkel összeütközni. A két első osztályban, például az expressz 5-ös, 6-os kocsijában sem lehet nyugodtan utazni, mert a két kocsi között van az Utasellátó és a vonat elejéről és végéről is mindenki oda vándorol, már csak unalmában is. Üdítőital is akad, de a fő árucikk az alkohol. Láthatóan arra törekszik az
Utasellátó Vállalat, hogy sörből és más szeszes italból legyen minél több a bevétele, tehát, “utasellátás” egyenlő: alkoholellátás.
TOMASOVSZKI MIHÁLY a megyei tanács munkaügyi osztályának vezetője:
— Az Utasellátó Vállalatnak a vonaton, az állomáson láthatóan az a vállalati érdeke, hogy minél több alkoholt vásároljanak az utasok, jóllehet a társadalmi érdek valójában sokoldalú utasellátást kívánna és mégis úgy
látszik, gátlástalanul itatják az utasokat, még a részegeket is. Nincs megfelelő hatósági ellenőrzés: esetleg két-háromszáz forintos büntetések et szabnak ki, ez pedig nem oldja meg a problémát. Mint ahogy az sem oldja meg, hogy csökkentették az italáruk reklámozását. Az ingázók egy része teljesen idegen környezetben él, nem ellenőrzi a család. S ha bekerül közéjük egy-két italos ember, iszik az egész csoport, végig az egész úton. A sör bűzét az autóbuszon, a vonaton mások is érzik, a züllés veszélyezteti mindenkinek a nyugalmát, biztonságát.
ANGYAL DANIEL, Hodász tanácstitkára:
— Egy esztendeig jártam Pestre a Tanácsakadémiára, szombati napokon
egyszerűen lehetetlen volt hazajutni. Sokszor volt verekedés a hétvégi vonaton, buszon. A vonaton levő Utasellátó büfére rá lehet mondani ilyenkor, hogy alábbvaló mint az utolsó tanyai kis köpködő. Ha egy józanabb munkásember meg akar inni egy hűsítőt — ha egyáltalán odajut — a büfés azt mondja, hogy nincs. De a bódító vermut, az bezzeg van.
KŐVÁRI MÁRIA, az 5-ös Volán főnökség kalauza:
— Úgy tudom rendelkezést adtak ki, hogy nem szabad féldecis üvegekben árulni pálinkát az állomásokon, a pavilonokban. De ezzel sokkal rosszabbat tettek, mert az Utasellátó Vállalat zavartalanu l árulja a kétdecist, meg a félliterest, és részegebbek az emberek.
Mire Nyíregyházára, meg Mátészalkára ér a vonat, a gyengébb ellenállóképességűeket a szervezett alkalom már teljesen kivetkőztette emberi mivoltunkból. A Volán dolgozóinak ilyen állapotban kell hazaszállítani őket baleset nélkül, rendben, felelősséggel. Erről szól a többiek nevében az egyik sokat tapasztalt kalauz és az egyik közvetlenül
érdekelt gépkocsivezető:
JUHARI ANTAL Volán-kalauz:
— Hatvan-százhúsz embert vittünk, 23.30-ra érkezett Mátészalkára a vonat és a busz csak 0.35-kor indult, már ittasan jöttek, itt az állomáson még tovább ittak egy órán át. Javasoltuk, hogy a vonat beérkezésekor azonnal indítsák a buszt. Ez javított is valamit a helyzeten, mert végül is haza akarnak menni, szaladnak a buszhoz és nem állnak meg a vonat után és a busz előtt tovább inni a vasútállomáson.
— A leitatott emberektől olyanná válik a busz, mintha pálinkás hordó lenne; marakodnak, verekednek; borzasztó, míg a pénzt beszedi az ember. Erélyesen lépek fel, mert a „legyen szívest” nem érti ilyen állapotban még tíz százaléka sem. Én megmondom : „innen pedig el nem mensz, míg a jegyet meg nem váltod.” De hát ezt egy fiatal, aki ráadásul nem is odavalósi, nem tudja megtenni, s aki fizet fizet, aki nem, az nem. Idegileg is kimeríti ez az embert. Ezt a járatot végre elvették tőlem. Én már elég hosszú ideig csináltam . . .
MURNYÁK GYÖRGY Volán-gépkocsivezető:
— Mikorra ideérnek, már a vonatokon tökéletesen lerészegedtek. Úgy
hallottam , hogy a munkásvonaton már megszüntette az Utasellátó a pálinka árusítását, de ez mit sem ér, mert ilyen
hosszú úton az a tömérdek sör csinálja a bajt. Ferencvárosban, meg a Nyugatiban pedig javában árusítja az Utasellátó Vállalat a dugaszolt pálinkát és nem féldecissel, hanem literes üveggel. Hát az az igazság, hogy a kalauz meg én nem is merünk rájuk szólni. A váltómat meg is verték és elzavarták . . .A buszban ütik egymást, a plafon is össze van szurkálva. Bementem a rendőrségre, hogy munkásjáratoknál szabadszombaton jöjjenek ki, legyenek segítségünkre, mert annyival kettőnek szembeszállni nem lehet. Már háromszor vagy négyszer kijöttek, el is vittek néhány ittas verekedőt, s most enyhült egy kicsit a helyzet: ha részeg is, beül a buszba oszt hallgat.
Otthon
Az ingázók utazás közbeni szeszfogyasztása és ittas állapota korántsem csak közlekedési probléma, s nem csupán az utastársak, s a Volán-dolgozók szenvedik. Szerteágazó társadalmi kérdés, amely különös erővel vetődik fel azokban a községekben, ahonnan sok az ingázó.
DOMBRÁD
NAGY JÓZSEF, a községi pártbizottság titkára :
— Szeptember végén, a népfrontbizottság ülésén az alkoholizmus problémáját vitattuk. Kifogásolták a felszólalók, hogy napról napra növekszik a szeszt árusító kereskedelmi egységek száma, nincs olyan élelmiszerbolt meg olyan újságárus pavilon az állomásokon, ahol alkoholt ne lehetne kapni. A távoli munkahelyre járók egy részének már megrögzött szokásává vált, hogy italosan jöjjenek haza, s ami pénzük marad, azt még itthon eligyák. Sajnos az állomásokon, a vonaton, az utazás közben is túlságosan sok alkalmat teremt az Utasellátó Vállalat, hogy az emberek szeszes italt vásároljanak. Nálunk is, az állomással szemben van egy italárusító gomba, az ÁFÉSZ kezelésében, a részegség és a baleset egyik forrása, elhatároztuk, hogy megszüntetjük.
HALMOSI LUKÁCS állomásfőnök: — Én már megmondtam , ha nem volna ez a gomba az állomás mellett, legalább három évvel tovább élnék.
NAGY LÁSZLÓ, tanácselnök: — Az ingázók hazajövetele azon mutatkozik meg, hogy a község tele van részeg emberrel.
HODÁSZ, LAKATOS BERTALAN, ÁFÉSZ-elnök:
— Az ingázók legnagyobb része már ittas állapotban érkezik, de nem haza igyekszik, hanem az állomás melletti italboltba. Nagyon sok pénzt otthagynak. Nem vagyok híve az italboltok szaporításának: olyan utasítást adtunk ki, hogy a kisker boltokban tíz százaléknál nem lehet nagyobb az ital aránya az összes árukészletből. Most először értük el, hogy az italforgalom 300 ezer forinttal kevesebb a tervezettnél, a kisker forgalom pedig negyedmillióval több.
ANGYAL DÁNIEL tanácstitkár:
— Néztük, hogyan alakul az italozó ingázóknál a családi költségvetés: általában megkeresik a kétezer forintot, ebből hatszázat költenek a saját kosztjukra, négy-ötszázat adnak haza, nyolcszázat-ezret vernek el italra, szórakozásra.
Korniss Péter képe a “Vendégmunkás” sorozatból.
GARAMI FERENC, a hodászi általános iskola igazgatója:
— Ha akkor is ittas az apa, amikor hazatér, hogyan tud a családjával törődni? Az iskolából mulasztó és veszélyeztetett gyermekeknél legtöbbször ez az ok. És az anya rendszerint azt mondja : „nem bírok már a gyerekkel”. Otthon, saját hatáskörben is tehetnek egyet-mást a helyi szervek, s szándékoznak, akarnak is tenni, amint ezt a hodászi és dombrádi példa mutatja. De azon, hogy az ingázók már ittasan érnek haza — ők nem tudnak változtatni. Országos szervek intézkedésére,
együttes fellépésére lenne szükség. S itt mindjárt felvetődik a kérdés: milyen intézkedéseket kellene tenni?
Javaslatok
MIKE BÉLA, 5-ös Volán főnökség gépkocsivezetője:
— Ki kell zárni az utazásból, aki annyira be van rúgva és okoskodik.
TOMASOVSZKI MIHÁLY, megyei tanács munkaügyi osztályának vezetője:
— Nincs olyan hatóság, amely ezt végrehajtja . . .
MURNYÁK GYÖRGY, 5-ös Volán főnökség gépkocsivezetője:
— Legjobb megoldás, ha a rendőrség kijön, mert ha látják k őket, akkor
csendben maradnak.
KŐVÁRI MÁRIA, 5-ös Volán főnökség kalauza :
— Több üdítőt árusítani!
GARAMI FERENC, a hodászi általános iskola igazgatója:
— Sok ingázó aláírná, hogy fizetését a családja kapja meg, s neki csak azt a száz vagy kétszáz forintot fizessék, ami az utazásra, meg legfeljebb egy pohár sörre elég. Így nem lenne olyan nehéz ellenállni a kísértésnek .
ANGYAL DÁNIEL tanácstitkár:
— Az ingázás rejti magában a veszélyeket, azt kellene megszüntetni. Néhány év múlva lesz is elegendő munkahely a környéken. Addig is kultúráltabbá kellene tenni az utazást. A kulturált környezet segítene megváltoztatni az embereket, de a borgőzös, az ittas emberek által bepiszkított vonat ellenkező hatást gyakorol. . .
(E gondolatsort tovább fűzve érdemes lenne mérlegelni, hogy a szeszmentesség mennyire növelné az utazás kulturáltságát.)
ILYÉS LAJOS tsz-elnök:
— Az eljárók túlnyomórészt segédmunkások. Ennyi szakképzetlen embert
később sem fogunk tudni foglalkoztatni a környéken. Főként a szakmunkásképzést, az iskoláztatást kellene megjavítani.
NAGY JÓZSEF pártbizottsági titkár:
— Szigorítani kellene az utazásnál a részegekkel szembeni szankciókat, ehhez szükséges lenne, hogy az utazóközönség is fellépjen ellenük. (De nem a hatóságok helyett, hanem támogatva a hatósági intézkedéseket. A szerk.) Kapcsolatot kellene teremteni a lakóhely tanácsa és a munkahely szakszervezete között, a notórius alkoholistákat közösen kellene felderíten i és megfigyelni, s szükség esetén intézkedni. Érvényt kellene szerezni a Belker rendeletnek és szigorúbban kellene büntetni azokat, akik ittas embert kiszolgálnak. Problémát okoz, hogy a hűsítő italok minősége sem kielégítő és az áruk is magas. Semmiképpen sem szabadna növelni az alkoholárusító helyek számát.
NAGY LÁSZLÓ tanácselnök:
— Meg kellene szabni, hogy a lélekszámhoz viszonyítva mennyi lehet az alkoholárusító helyek száma. Szigorúbban kellene felelősségre vonni a közbotrányt okozókat, s növelni kellene a kijózanító állomások számát.
HALMOSI LUKÁCS, állomásfőnök:
— Az állomások környékén néhány száz méteres körzetben megszüntetném a szeszes ital árusítását, s azt vendéglátóipari kombinátokba tömöríteném. Pályaudvarokon, állomásokon egyáltalán ne lehessen szeszhez jutni.
TOMASOVSZKI MIHÁLY, munkaügyi osztályvezető:
— Ha szüksége van az ipari centrumoknak munkaerőre, akkor telepítsék le ott a dolgozókat lakásjuttatással. Nagyon drága az utaztatás és a vállalathoz is hétfőn sokszor züllött állapotban érkeznek meg a dolgozók. Ne legyen kettéválasztva család, mert ez a legnagyobb baj.
SZILÁGYI IMRE, a megyei tanács végrehajtó bizottságának tagja:
— Tudom, hogy nem mindenki tartja ildomosnak a véleményemet, de ilyen dolgokban a demokrácián mindig a többség érdekét értem , és akik ezt megsértik, akik az utazás közben mások nyugalmát háborítják, akik ittasan szóval és tettlegesen sértegetik a közlekedési dolgozókat, azokkal szemben sokkal keményebb, sokkal szigorúbb eljárást javasolnék.
Eltiltani! Megszüntetni!
Mind a tizenöt nyilatkozónak feltette a kérdést az újságíró: végül is szükségesnek tartja-e, hogy a vasúti és autóbusz-pályaudvarokról, állomásokról, a vonatokról és az autóbuszokról kitiltsák az alkohol árusítását; számot vetve azzal, hogy ez a megoldás önmagában nem hozhat teljes eredményt.
Tizenketten szavaztak egyértelmű és nagyon határozott igennel: Tomasovszki Mihály, Nagy József, Nagy László, H almosi Lukács, Juhari Dániel, Murnyák György, Mike Béla, Kővári Mária, Litauszki A ndrás.
Juhari A ndrás a szavazásnál megfogalmazta a kalauzok és gépkocsivezetők kollektív véleményét is:
— Mi közlekedési dolgozók, Volánosok ellene vagyunk annak, hogy szeszt árusítsanak ott, ahol a közlekedés bonyolódik. Az eltérő, módosító, fenntartást hangoztató három szavazó így indokol:
Kun Lajos:
— Megveszik máshol, visznek hazulról.
Garami Ferenc:
— A vonaton és a talponállókban szüntessék meg, az osztályos helyeket meghagynám .
Szilágyi Imre:
— Ha tudnám , hogy ezzel meg lehetne oldani a problémát, azt mondanám szüntessék meg. Az is igaz, hogy alkalom szüli a tolvajt, ha nagyobb és több a lehetőség, többet isznak, többén részegednek le.
Ők tizenöten megfogalmazták a válaszra váró kérdést.
— ér —