Akik gyönyörű autókat rajzoltak nekünk: 1908-1986, František Kardaus

Azt, hogy a számítógépek előtt is volt (autós) élet a bolygón, nem csak a jó öreg – ECU-mentes – hagyományos benzinmotorok olyan megtestesülései bizonyítják számunkra, mint a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek autói, hanem az is, hogy a számítógépes grafikák és az AI előtt is születtek a szaksajtóban és a különböző reklámfelületeken fantasztikus rajzok és robbantott ábrák autókról és motorokról, amik mai szemmel nézve is kiállják az idő próbáját. Az olyan világhírű művészek mellett, mint a nyugaton alkotó Terry Collins vagy Giorgio Piola, a mi politikai égövünkön is csodálatos alkotók és alkotások születtek, akik és amik semmiben sem maradnak el az ismertebb nyugati pályatársaik mellett.


Elsőként bemutatjuk a Skodák és Tatrak avatott rajzolóját: František Kardaus-t. (1908-1986)

A 19 éves Frantisek Kardaus, 1927-ben

A 19 éves Frantisek Kardaus, 1927-ben Kép forrása: wikipédia

Kardaus 1908. március 25.-én született a Prágától nagyjából ötven kilométerre fekvő kis faluban, Hořesedly-ben. Édesapja, Franz, postamester, édesanyja varrónő volt. Két nővérével és öccsével nevelkedett a családban. 1914-től a kolešovicei Német Általános Iskola tanulója volt, majd 1924-1927 főállású inasként dolgozott Hugon Hofrichter szobafestőnél. Ekkor már rajzot és grafikát tanult az iparművészeti Iskola nagynevű tanáránál, Aloise Mudruňky-nál.

A család háza Kolesovice-ben, ahol Kardaus az általános iskoláit végezte.

A család háza Kolesovice-ben, ahol Kardaus az általános iskoláit végezte.

1927-ben egy évet Berlinben, az Eduard Böhm & Társa cégnél töltött.

1928 és 1934 között az ifjú Kardaus Párizsban Leon Boue építésznél volt gyakorlaton, akivel festőként, grafikusként, reklám- és kiállítástervezőként dolgozott, már olyan megrendelőknek, mint a Shell, Texaco, Mobiloil, Renault, Citroen, Gas de Paris stb. A munkával párhuzamosan az Academie de la Grande Chaumiere-n tanult.

Az Académie de la Grande Chaumière, Párizsban, ahol Kardaus a harmincas évek elején tanult

Az Académie de la Grande Chaumière, Párizsban, ahol Kardaus a harmincas évek elején tanult

Frantisek Kardaus 1939-ben

Kardaus 1939-ben – Kép forrása: wikipédia

1934-ben visszatért Prágába, és független művészként dolgozott. Ekkor már rendszeresen díjazottja volt a különböző plakátversenyeknek és – többek között – rendszeresen dolgozott a TATRA-nak, és a ŠKODA-nak is.

Kardaus Zbrojovka Z-5 plakátja a 30-as évekből.

Egy Zbrojovka Z-5 reklám Kardaus korai munkái közül, a 30-as évekből – Kép forrása: pinterest / Lee Roy Brown

1941-ben felszólalt a német agresszió ellen, a német hatóságok üldözték, akik elől Franciaországba menekült. Végül kénytelen volt bevonulni a Wehrmachtba, ahonnan büntetésből a keleti frontra küldték. Itt partizánok fogságába esett, de az ellenállókról készített portréinak köszönhetően szabadon engedték. A Wermacht ezután az osztrák Tulnba küldte a repülőtéri meteorológiai állomásra rajzolónak, ahonnan 1945-ben, egy olaszországi szabadság alkalmával – több pilótával együtt dezertált.

Skoda Popular-1100 reklámprospektus Kardaustól a 40-es évekből. – Kép forrása: pinterest / S

A háború után, 1947-ben a BaR reklámügynökség grafikusaként és iparművészeként alkotott.

A BaR segítsével 1947. május 21-én visszakapta a csehszlovák állampolgárságot és az állandó prágai tartózkodási engedélyt. (Josef bátyja a Német Szövetségi Köztársaságba, Marie és Barbara nevű lánytestvérei az NDK-ba távoztak).

XXVIII. Mezinarodni Vystava Automobilu Praha 18.28 X. 1947 Frantisek Kardaus poster

A XXVIII. Prágai Nemzetközi Autókiállítás plakátja Kardaustól – Kép forrása: pinterest / Anatoliy Kotlinsky

A BaR-ban dolgozó kollégái „Kardoš” néven ismerték Kardaust, aki ekkor már a TATRA, a TESLA, a MONO (divatlap) és más nemzeti és állami vállalatok számára is dolgozott. Tavasszal Vladimir Popelářval együttműködve alkották meg az új Tatra 107-es autó karosszéria-terveit. Az ő munkája az orrész, beleértve az első ajtókat is, ám miután az első és hátsó karosszériaelemek egyensúlyát illetően nem tudtak megegyezésre jutni Popelářval, a hátsó rész a Tatra tervei szerinti elképzelés maradt. Az új autó neve Tatra AUTOPLAN lett volna, de Kardausnak köszönhetően végül, a jobban csengő TATRAPLAN-ra rövidült.

Tatraplan poster Kardaustól

Egy szép munka a Tatraplanról – Kép forrása: pinterest / Lee Roy Brown

Ugyanebben az évben közreműködött a T87-es „Diplomat” átalakításában, a T400-as trolibusz tervezésében, illusztrált egy könyvet a Tatra 50. évfordulójára, és csatlakozott a Csehszlovák Művészek Szövetségéhez.

A Tatra-87 Diplomat

A T-87 Diplomat megújult külseje, melynek kialakításában tervezőként Kardaus is részt vett – Kép forrása: koprivnice.org

1948: együttműködés a T1 villamos formatervezésében.

A BaR és más prágai stúdiók összevonásával megalakul a PROPAGACNÍ TVORBA művészeti tevékenységet és gyártást végző szövetkezet, melynek grafikusként és tervezőként továbbra is a munkatársa maradt, de dolgozik a TESLA, és mások számára is. Szoros munka- és baráti kapcsolat fűzi František Viktor Sodoma-hoz (1917.01.26 – † 1997. 02. 07), aki egyébként zenészként és a „Reduta” jazzklub alapítójaként is ismert.

A T-1 villamos prototípusa 1951-ből

A T-1 villamos prototípusa 1951-ből – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1953-ban Kardaus már művészeti együttműködési szerződésben áll a Nehézgépipari Fejlesztési Vállalattal, amely a prágai “utcai vasút” számára elektromos kocsik formatervezésével bízta meg.

1954: A T3 villamos és a T604 „Lidovka” (TATRA) népautó kialakításán való együttműködés.

Egy Tatra T3-as villamos 1975-ben próbaúton a Moszkva téren

Egy Kardaus keze nyomát viselő TATRA T3-as villamos próbaüzeme a budapesti Moszkva (Széll Kálmán) téren 1975-76-ban. – Kép forrása: villamosok.hu

A Tatra 604 "Lidovka" vázlatai Kardaus tollából

A gyártásba nem került, TATRA 604 „Lidovka” vázlatai Kardaustól – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1955-7 együttműködés a Balm motorvonat tervein a Prágai Vasúti Járművek Kutatóintézetével, és a Vagónka TATRA-val közösen.

A BALM motorvonat rajza Kardaustól

A BALM motorvonat – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1955 és 59 között a járműipari munkái mellett, több mint 30 filmplakátot készít a Központi Filmkölcsönzési Könyvtár számára, melyek ma, a Terry Posters gyűjtemény részét képezik. A „Purkyněi Művészek Egyesülete” csoport tagja, rendszeresen részt vesz a tagok kiállításain.

Az "Éjfélkor" c. magyar film plakátja Kardaustól

Az 1957-ben bemutatott „Éjfélkor” c. Révész György film plakátja Kardaustól, Ruttkai Évával és Gábor Miklóssal – Kép forrása: www.terry-posters.com

1955 Márciusban plakátokat állít ki az Első Országos Iparművészeti Kiállításon. Tavasszal Věra Haukovával, az Állami Nyugdíjhivatal tisztviselőjével házat vesznek Prága Velká Chuchli kerületében, és ősszel összeházasodnak.. Az udvaron jól felszerelt műhelyt épít, ahol saját kezűleg villamos- és autómodelleket készít.

JAWA plakát Kardaustól

Még egy Kardaus-plakát, ezúttal a Jawa-ról – Kép forrása: www.terry-posters.com

1956 „Slogans for the ŠKODA 440 Advertisement Collection” (Szlogenek a Skoda 440-hez), egy reklámkézikönyv grafikai tervezése a MOTOKOV külkereskedelmi vállalat számára, amely azt a londoni autószalonon való reklámozáshoz, és műszaki kiadványok illusztrálásához használta. A ŠKODA 440 reklámgrafikai tervezésének egységesítése érdekében, a kereskedőknek is ezt ajánlották, mint elsődleges promóciós anyagot.
Ugyanebben az évben, ő tervezte a Karlovy Vary-i filmfesztivál szárnyat formáló szimbólumát, melyet aztán sok éven át filmfesztivál nyomtatott anyagaiban is használtak.

Szlogenek a SKODA-440-hez reklámprospektus fedőlapja Kardaustól

A „Szlogenek a SKODA-440-hez reklámprospektus” fedőlapja Kardaustól – Kép forrása: flickr / Graphic and Industrial Design

1957 az EM475.0 elektromos vonat tervein való együttműködés.

Az EM475.0 elektromos elővárosi vasúti szerelvény

Az EM475.0 elektromos elővárosi vasúti szerelvény – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1957 és 1980 között számos kereskedő- és gyártó cég – MOTOKOV, STROJEXPORT, a MOTOTECHNA, PRAŽSKÉ KOMUNIKACE, STAROPRAMEN, AUTODRUŽSTVO, SMĚR – megbízásából reklámgrafikusként dolgozik.

Egy Kardaus reklám a Mototechna-nak, a Tatran-ról és a Jawa 50-ről

Egy reklám a MOTOTECHNA-nak – Kép forrása: pinterest / Lee Roy Brown

Kardaus, 1958-tól közreműködik a T401-es trolibusz sorozat prototípusának tervezésében, amelyet a Karosa készített és tesztelt a prágai utcákon, de a sorozatgyártásra végül nem került sor. A Nyugat és Kelet közötti hidegháború alatti polgári védelemi szempontjai szerint a hagyományos buszok alkalmasabbak a lakosság evakuálására tömegpusztító fegyverek támadása esetén, mint a trolibuszok. (Ki gondolná ma már, hogy ilyen szempontok is befolyásolták, hogy a Karosa 1961 és 1981 között az ŠM 11-es, V6 diesel-motoros autóbuszt és nem troli-t gyártott?)

A Karosa t-401-es troli prototípusa 1958-ból

A KAROSA T-401 troli prototípusa 1958-ból – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1959 és 63 között újabb ikonikus filmplakátjai születnek, miközben dolgozik a prágai metró tervein is.

A Cabiria éjszakái c. film plakátja Kardaustól 1959-ből.

A Cabiria éjszakái c. film plakátja 1959-ből. – Kép forrása: www.terry-posters.com

1964 és 67 között számos iparművészeti előadást tart, dolgozik az az SM 487.0 villamos tervein és a Tatra bemutatja a nagyközönségnek a metróhoz készült tervrajzait.

A 70-es években más munkái mellett rendszeresen dolgozott hokisok (Ivan Hlinka, Bobby Clarke, Jiri Bubla…), teniszezők (Ivan Lendl, Björn Borg, John McEnroe, Jimmy Connors), kosárlabdázók (Boston Celtics vs Houston Rockets, … ) olajképein, amiket a new-yorki Arnot Gallery, mint kizárolagos kereskedő értékesített a piacon.
A festészet mellett katonai egyenruhákat tervezett, kiállításokat szervezett és különböző utcai műtárgyak (szemetesek, forgalomirányító állomások stb.) tervezésébe is besegített Prága városának. Lubomír Štrougal miniszter számára megalkotta a Tatra 603-as személygépkocsijának egyedi belső terét.

A Skoda-LIAZ S 100 prospektusának borítója Kardaustól 1974-ből

A Skoda-LIAZ S 100 prospektusának borítója Kardaustól 1974-ből – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1973 – A négytengelyes KT4 villamos formatervében való közreműködés.

ČKD Tatra KT4 villamos Szegeden

ČKD Tatra KT4 villamos Szegeden. (Mi már a németektől vásároltuk őket használtan 2003-tól.) – Kép forrása: wikipédia / Mr. Furrier

1974 – A T 5 sorozatú egységesített villamos külső módosítása
1975 – Munka az R1 metro design-ján.
1977 – A T5-ös sorozatú egységesített villamos új külső kialakítása
1976 együttműködik az M 475.0 motoros vasúti kocsi kialakításában

Az idős mester, Frantisek Kardaus

Az idős mester, Frantisek Kardaus


1977.2.21. felvételi kérelmet nyújt be a Cseh Képzőművészeti Alaphoz (CFA).
1980 illusztrálja a „METRO – a prágai tömegközlekedés fejlődése” című promóciós és tájékoztató kiadványt, amelyet Prága főváros közlekedési vállalatai adnak ki.

A ház Prága közepén, melynek legfelső szintjén, Kardaus közel negyven évig alkotott.

A ház Prága közepén, melynek legfelső szintjén, Kardaus közel negyven évig alkotott. – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

1985 január 7.-én meghal a felesége, Věra Kardosova, és alig egy évre rá – 1986 február 20.-án – František Kardaus követi őt.

Kardaus és felesége sírja a malvazinky-i temetőben

Kardaus és felesége sírja a malvazinky-i temetőben – Kép forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus

Egy igazán eseménydús és alkotó élet után Kardaust a malvazineci temető BII, 418-as számú parcellájában helyezték örök nyugalomra.

Hatalmas hagyatékát Dr Stanislav Myslil ügyvéd kezelte, amit egy éjszaka teherautókra pakolva elvittek a Velké Chuchle-i házból, és ezeknek a mai napig nincs nyoma.

Kardaus a klasszikus zene és rádió nagy rajongója volt, maga is zongorázott. Kedvelt elfoglaltságai közé tartozott a séta Prága utcáin, az antikváriumok böngészése és a kirándulások. Emellett méhészkedett. Ismerői rendkívül jó humorú, vidám emberként emlékeznek rá. Anyanyelvén kívül németül és franciául beszélt, a vajas-mézes zsemle volt a kedvenc étele és élete végéig szűrőtlen cigarettát szívott.

Bár az egész élete a járművek körül forgott, egy rövid időszaktól eltekintve nem vezetett autót. (A hetvenes években kapott ajándékba egy narancs színű Wartburg Tourist-ot, azt rövid ideig munkájához – a különböző modellek szállításához – használta.)

Galéria


(a képek forrása: flickr / Fotoalbum František Kardaus)

Oszd meg ha tetszett!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük