1956 – Az első, – a 311-es – Wartburg…
…az 1939-es DKW F-9-es tervei alapján.
Csak a külső változott.
Wartburg 311/0 Az alap, négyajtós szedán – Kép forrása: wikipédia / Vladimir Krupka
♠
Mielőtt következne az akkor megjelent Wartburg, mint új autó-típust üdvözlő írás az Autó-Motor 1956 január 15.-i számából, jöjjön egy kis gyártás-, illetve gyártmánytörténet az azóta legendássá vált 311/312-es típusról:
Wartburg 311/3 A kétajtós kupé – Kép forrása: wikipédia / Andreas Praefcke
A Wartburg 311-et – az első, ezen a néven készült újkori autót – a kelet-német VEB Automobilwerk Eisenach gyártotta 1956 és 1965 között. Az autó szedán, limuzin, pickup, coupé, sőt még kétüléses roadster változatban is készült. A kétütemű motort 1962-ben 910-ről, 992 cm³-re bővítették. A Wartburg 312 névre keresztelt ideiglenes modell, amelyet már a következő 353-hoz fejlesztették ki, – és nálunk “kiskerekűként” ismernek – 1965 és 1967 között volt gyártásban.
A DKW-F8 kabrió – Kép forrása: wikipédia
A Wartburg 311 gyártása Eisenachban már 1955 végén elkezdődött. Az alap az addig készült EMW 309, ismertebb nevén IFA F9 (1949-1956) volt, amely viszont műszakilag az 1939-es DKW F-8-on, míg felépítményében az 1940-ben prototípusként készült DKW F-9-en alapult. (A háború utáni ínséges időkben a nyugatnémet-országi Auto-Union – a későbbi Audi – is gyártotta az autót DKW F89 néven.) Ekkoriban az acélellátás meglehetősen szegényes volt Európa sok országában, ezért nem kis részben ennek is köszönhető, hogy az IFA F9 karosszériájához gyakran használtak műanyag elemeket is. A kocsi a korabeli adatok szerint jó pár kilogrammal könnyebb volt, mint az Auto Union által gyártott „féltestvére”, ami jót tett a kezelhetőségének.
A szalon IFA F-9 – Kép forrása: auta5p.eu
Az F9-ben gyakorlatilag ugyanaz a 910 cm³-es, soros háromhengeres, vízhűtéses kétütemű motor dolgozott, amely a megjelenő 311-es Wartburgot is hajtotta. A négysebességes, szabadonfutós manuális váltó szintén az elődtől öröklődött.
A motor – Kép forrása: auta5p.eu
A háború előtt, még a zwickaui székhelyű DKW-től átvett tervezés alapvető architektúrája megmaradt tehát, bár az alváz a Wartburg 311-nél 10 cm-rel meghosszabbodott, ami a hosszú túlnyúlásokkal kombinálva egy viszonylag tágas négyajtós autót eredményezett.
A 311/9 kombi – Kép forrása: wikipédia / LutzBruno
A „Wartburg” név egyébként még a legelső modelltől (Wartburgwagen) származik, amelyet 1898-ban gyártottak az Automobilwerk Eisenach-ban még jóval azelőtt, hogy a BMW felvásárolta volna a céget. A „311” megjelölés is az üzem korábbi tulajdonosának, a BMW-nek a hagyományait követte, amelynek Eisenachban gyártott személygépkocsijait egy „3-assal” kezdődő háromjegyű számmal azonosították.
Az első Wartburg nevű gépkocsi 1898-ból – Kép forrása: wikipédia
A különálló alváz használata megkönnyítette az autó alkalmazkodását a különböző karosszériaformákhoz, de éppen nem volt korszerűnek mondható abban az időszakban, amikor az autógyártók Európában egyre inkább szabványosították az önhordó karosszériákat.
A 311/5 Camping Limousine Kép forrása: wikipédia / Klaus Nahr
A Wartburg 312 átmeneti modell a Wartburg 311 karosszériájával, de már a későbbi Wartburg 353 közelítő műszaki tartalmával, 1965. szeptember 1-jén jelent meg. 1966. június 1-jétől az 1:30 001 VIN jelzésű járművek megkapták az új karosszériát, ami az „1000” típusjelzés „353”-ra történő módosításával járt együtt, de párhuzamosan még a 312 is gyártásban maradt 1967-ig.
A 312-es, a “kiskerekű” – Kép forrása: wikipédia / Torsten Maue
Az autó akkori mértékkel mérve, kifejezetten sikeres volt, nem csak a keleti blokk országaiban, de Nyugat-Európában, sőt még a tengerentúlon is vevőkre talált. (Az autóból összesen 737 jobbkormányos kivitel is készült, de például a 313-1 típusjelzéssel gyártott kétüléses roadster 469 legyártott példányának mintegy egyharmada az Egyesült Államokban talált gazdára.)
A 313/1 “Sport” kétajtós roadster Kép forrása: wikipédia / Klaus Nahr
A Wartburg 311 teljes legyártott mennyisége 288 535 darab volt.
Alább jöjjön tehát az Autó-Motor, új Wartburg 311 megjelenését üdvözlő írása, 1956 januárjából. A cikk jó felbontású képét megtaláljátok a poszt végén levő galériában.
♠
Nagy örömmel fogadtuk a hírt, hogy a Német Demokratikus Köztársaság lendületesen előretörő autóiparának típusválasztéka ismét bővül. Az EMW telepén a napokban elkészült a “Wartburg” modell néhány prototípusa.
A kocsi szerkesztőit sokra kötelezi a “Wartburg” név, az egyetemes kultúra ősi német várának neve. A műszaki leírás és a fényképek máris előrevetítik a kocsi nagy nemzetközi sikerét, bár a közlések szerint a félév múlva induló sorozatgyártásig még technikai változások, tökéletesítések várhatók.
A “Wartburg” – megjelenésével egyébként az EMW név AWE-re (Autówerk Eisenach) változott, az új típus pontos meghatározása pedig: AWE Wartburg—311.
A kocsi az F-9 jólsikerült továbbfejlesztése. Műszakilag tökéletesítették és formailag jelentősen módosították az alaptípust. Szépvonalú karosszéria, tágas motorház, kényelem, gazdaságos üzem jellemzi a kocsit.
MOTORJA kétütemű, ellenöblítéses, háromhengeres. A motor lényegében megegyezik az F-9 motorjával és elhelyezése szintén azonos. A motor teljesítményét azonban különféle szerkezeti változtatásokkal megnövelték és 0,9 literes hengerűrtartalom mellett 36 lóerőt ad — vagyis 8 lóerővel többet, mint az F-9. A sűrítési arány 1 :6,25-ről 1 :6,8-ra változott. A fordulatszám viszont nem növekedett, maradt 3600/perc. A furat-löket is változatlanul 70 X 78 mm.
A SEBESSÉGVÁLTÓ kapcsolókarja a kormányrúd mellé került, a III. és IV. fokozat szinkronizálása pedig tovább könnyíti a váltást. Az évtizedes gyakorlatban bevált szabadonfutó szerkezetet a “Wartburg” sem nélkülözi.
MEGHAJTÁS az első kerekeknél, megszokott formában, szintén változtatás nélküli kivitelben. A kormányszerkezet is módosítás nélkül került át az F-9-ről. A fordulókör átmérője balra 11, jobbra 10 méter. Gumiabroncs: 5,90 X 15″.
AZ ALVÁZ-SZERKEZET főbb elemeit ugyancsak az alaptípusról vették át, a váz hosszát azonban 100 mm-rel növelték és a tengelytáv is megnövekedett. Ezzel, és a kettősműködésű teleszkóp-lengéscsillapítókkal tovább javult a kocsi úttartása. A keresztrugókat egyébként elől-hátul továbbra is megtartják.
A HIDRAULIKUS FÉKEK és a mechanikus kézifék szintén az F-9-től öröklődött, de ezek nem is szorultak módosításra.
A KAROSSZÉRIA négyajtós, ponton-rendszerű, hajlított szélvédő-üveggel, ívelt, nagyméretű hátsó ablakkal. Négy személynek kényelmes ülések, feltűnően nagy csomagtér, hátrahelyezett 40 literes benzintank.
AZ ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSHEZ tartozik még a tengelytáv mérete: 2450 mm, az első nyomtáv: 1190 mm, a hátsó: 1260 mm. A kocsi súlya üzemkészen a prototípusoknál 960 kg, de a sorozatgyártásig súlycsökkenés várható.
A Wartburg—311 legnagyobb sebessége 125 km/ó, tehát elég tekintélyes ebben a kategóriában.