1969-1974 – A kérészéltű budapesti “Mini-taxi” szolgáltatás 2.
A Volán c. szaklap 1972-es írásából már határozottan átjön, miként tornyosultak – alig két éves működés után – a viharfelhők a “mini-taxi” szolgáltatás felett. A krónikus munkaerő-deficit, a 750-es Zastava – erre a feladatra – teljesen alkalmatlan műszaki tartalma, illetve az általános forráshiány már ekkor – 1972 közepén – nyilvánvalóvá tette, hogy a vállalkozás az adott keretek között kudarcra van ítélve.
A cikksorozat első részét itt találjátok.
Az 1972 júliusában megjelent kritikus hangvételű írás, mai szemmel néhol vitriolosan szexista meglátásaival, nem csak a jobb sorsra érdemes “mini-taxi”-ról, de a korról is kitűnő látleletet kínál:
Kitűnő ötlet.
Kedves színfolt.
Nagyon kell a nagyvárosnak: kisebb helyet foglal, könnyebben parkíroz, olcsóbb a viteldíja. És: egyetlen utast nem ötszemélyes kocsi szállít.
Nagyon alkalmas munkakör nőknek, családos asszonyoknak: maguk oszthatják meg idejüket a munka és a házimunka között. Főzés, bevásárlás, gyerek — a fuvar csendes időben; ki a forgalomba a csúcsban, amikor lehet keresni. A mini a ház előtt.
Csakhogy.
Indul a 20-asnál (20-AKÖV-szerk.), ahol néhány százalékos volumenével még propagandának is megéri. És csak aztán kerül át az új vállalattá szerveződő Volántouristhoz, ahol a Volán taxival együtt több mint 50 százalékos arányt képvisel és ahol a kereskedelmi haszon már létkérdés.
Az önhordó karosszériás Zastava magánosnak jól megfelelhet, de taxinak a nagy igénybevétel miatt nem jó. A szocialista országokban nem is gyártanak erre a célra alkalmas típust.
Ráadásul
Az első ötvenből (helyesebben 49-ből, mert már akkor “befurakodott” 1 férfi) — harminckilenc nő — harmincórás gépkocsivezetői gyakorlattal kezd, mint önelszámolós taxis. Akad aki kettes sebességgel megy végig a városon. Így nem lehet megkeresni a hidegvízre valót sem. A Zastavák is magukon hordják a tanuló idő nyomait.
És most?
92 mini taxin már csak 34 nő dolgozik. De kikovácsolódott már egy olyan női gárda, mely érti, szereti a szakmáját és legalább úgy megállja a helyét, mint a férfiak.
Műszaki állapot? Ezt kérdeni sem lenne szabad! Még mennek, mert muszáj, mert mit lehet tenni.
A Volántourist a saját erejéből nem tudja megoldani a problémát. A minik jó részét nullára futtatni lehetetlennek látszik. Új gépkocsi beszerzésére legalább 6—7 millió kellene, aztán a magas maradványérték és a bevételkiesés, azaz mindent összevetve 9—10 millió kellene. És deviza, mert a kis Austin lenne alkalmas típus.
Tízmillió és deviza. Ilyet ma még csak kívánni se igen lehet.
Va e hát megoldás?
Az újságíró csak annyit mondhat, hogy a kitűnő ötlet nagyon kell a nagyvárosnak és a munkakör nagyon
alkalmas a nőknek.
Hogy ezzel kitér a nyílt és egyenes válasz elől?
Mit is tehetne egyebet? Csak reménykedhet, hogy az illetékesek meglelik a megoldást.
A mini-probléma finanszírozási-fejlesztési gond és nem nőkérdés. Miért erőszakolnánk, hogy az legyen?
Ez a munkakör nagyon alkalmas nőknek — így hangzott a tájékoztatás három esztendővel ezelőtt. Akkor kapcsolták össze a nőkérdéssel.
De vajon igazolta-e a gyakorlat, hogy valóban alkalmas munkakör ez nőknek? Hiszen egyre csökken az arányuk: az első ötvenből negyvenkilenc volt nő. A második ötvenből már csak tizennyolc. Összesen hatvanhét nő kezd, azaz félesztendő alatt kilencvennyolc százalékról kétharmadosra csökken az arány. A hatvanhét újabb két esztendő múltán a felére fogy, a távozók helyére férfiak kerülnek.
Kép forrása: arcanum / Ludas Matyi 1970
A mini taxit az első széles körű tájékoztatás összekapcsolta a nőkkel, így is látta a főváros közönsége is akkor, amikor az újdonságra mindenki odafigyelt. És ma már három eset közül kettőben férfi kollega viszi a kedves utast.
Ez a munkakör egyébként nagyon alkalmas lenne nőknek …
— Nem privilégizáltuk kizárólag nők részére, hanem KISZ-korú fiatalokra bíztuk — mondja dr. Horváth Béla forgalmi osztályvezető.
— Hogy hogy? Három esztendővel ezelőtt nekünk újságíróknak és rajtunk keresztül a közvéleménynek nem így fogalmazták a tájékoztatást!
Kép forrása: arcanum / Labdarúgás 1970
— A mini taxit egy negyedévi működés után 1970 januárban vette át a Volántourist. Az önálló üzemegységnek rövid idő alatt önálló vállalattá kellett alakulni. Ezért amellett, hogy valóban kedves színfolt volt a fehér kocsi csinos hölgyekkel, nem lehetett kizárólag reklám tevékenységként kezelni. Míg a 20-asnál kis melléktevékenység volt, itt alapvető profillá, a vállalat fenntartásának forrásává vált. A kedves hölgyek nagy része pedig a szakmát a mini taxin kezdte megtanulni: nem csupán a taxizást, hanem magát a gépjárművezetést is. Az előírt bevételt csak elenyésző rész teljesítette. Amikor beálltak a férfiak, akik nemcsak rutinos gépkocsivezetők, hanem taxisok is voltak, az előírt 7400 forintos havi bevétel dupláját is hozták.
— Ezek szerint azért kellett később férfiakat felvenni, hogy meglegyen a bevétel?
— Közben a kedves hölgyek is megismerték a városi forgalmat és hónapról hónapra nőtt a bevételük. Azért a tehetségesebbje, aki itt maradt, megtanult taxizni. Csakhogy ezt a módszert nem lehet követni, mert ebbe tönkremegy a vállalat.
Kép forrása: arcanum / Ludas Matyi 1970
Másként hogyan lesz nőből taxis?
Hobor Tiborné, a Volántourist szakszervezeti bizottságának nőfelelőse a saját példáját mondja:
— 1960-ban azért lettem taxis, mert máshová nem vettek fel, mint gépkocsivezetőt. Nőket erre a munkakörre nem szívesen alkalmaznak. Akkor már egy éve volt szakmásított jogosítványom és sehogy sem tudtam elhelyezkedni. Bementem a. szakszervezethez és megkérdeztem: miért engedtek tanulni, ha sehová nem vesznek fel? Az ő segítségükkel aztán felvettek a fővárosi taxihoz, garázssofőrnek. Két év után engedtek ki a forgalomba. A minire már gyakorlattal jöttem. Az első negyvenkilencből csak tízen voltunk, akiknek volt vezetési gyakorlatuk, és a tízből négyen voltunk taxisok.
Kép forrása: arcanum / Delta 1970
— És a többi az első hívó szóra fejest ugrott a mélyvízbe?
— Nem tudták mire vállalkoznak, érdekesnek találták. Pedig az önelszámolós mini taxi még gyakorlattal is
igen komoly teljesítményt kíván attól, aki csinálja. A fuvart magunknak kell megszereznünk, mert nem állunk drosztban és nincs is URH a miniken, mint a Volán taxikon. A javíttatást is magunknak kell intéznünk.
— Az átlagkereset 1826 forint és átlagosan 9 nap esik ki javítás miatt — fűzi hozzá Kútsági Tamásné dr munkaügyi osztályvezető.
Kép forrása: arcanum / Ludas Matyi 1969
A kezdők maguk is és értük a vállalat is megfizette a tanulópénzt. Erről is szól dr. Horváth Béla:
— Volt olyan hölgy, akinek fogalma sem volt arról, hogy hol kell az olajat betölteni, mennyi olaj kell és mikor kell olajat cserélni. Komoly felkészültség kell ahhoz, hogy a kocsiját javíttassa, mert a szerelőhöz sem lehet azzal odavinni, hogy “nem megy”. Legalább valamit mondani kell, hogy miért kéri a javítást. És az önelszámolás csak úgy lehet kifizetődő, ha a kisebb dolgokat saját maga csinálja meg.
Hogyan lehet hát nőből taxis?
— A taxizás szakma, melyet a gyakorlott gépkocsivezetőnek is tanulnia kell. Figyelnie kell arra, hogy mikor van vége a színháznak. Tudnia kell, hogy reggel Budáról jönnek át Pestre. Amikor kiszáll az utas, kérdje meg: “Nem óhajt visszafelé jönni? Ha szükséges, pontos időre itt vagyok Önért”.
A taxis piackutató is. Ezt csak a gyakorlatban lehet megtanulni. Két-három hónap kell hozzá míg elválik, hogy lesz-e taxis a jelentkezőből vagy sem. Erre természetesen nekünk kell időt adni. De a gépkocsivezetési gyakorlat megszerzésére semmiképpen sem. Aki arra összpontosít, hogy itt vagy ott be lehet-e fordulni vagy sem, az nem tud törődni az utassal. Ismét próbálkoztunk vezetési gyakorlat nélküli felvétellel. Az eredmény: az illető összetörte a kocsít — mondja Meszlényi Géza a Volántourist igazgatója.
Kép forrása: arcanum / Turista 1972
Tehát előbb szerezzék meg a gépkocsivezetési gyakorlatot?
Talán most, hogy csökkentik az állami személygépkocsi parkot, megnövekszik majd a női jelentkezők száma.
Ez lehet, sőt valószínű. De aztán? Még kevesebb lesz a nők lehetősége, hogy közcélú személygépkocsin letöltsék az előírt három éves gyakorlatot.
Vegyék figyelembe a magán-gépkocsivezetési gyakorlatot?
Vagy teremtsenek olyan lehetőséget, hogy a friss szakmásított jogosítványos nők munkaközben szerezhessék meg a szükséges gyakorlatot a taxi vezetéshez?
A mini taxi nagyon alkalmas munkakör lenne nőknek. Csak éppen arra nem találtunk megnyugtató választ: hogyan juthatnak el odáig, hogy a nagyon alkalmas munkakört megfelelő szakképzettséggel és a szükséges gyakorlattal tölthessék be.
Gallé Tibor
Fotó: Kőszegi Péter