1963 – Az Aermacchi MB-1 DIESEL
A háromkerekű áruszállító Olaszországból
1963 októberében az Autó-Motor csehszlovák testvérlapja, a Svět Motorů közölt egy ismertetőt az akkor már tizennyolc éve gyártásban lévő AERMACCHI Macchi MB-1 kisteherautóról, aminek az adhatott akkoriban aktualitást, hogy a cég motorkerékpár részlegének 50%-át 1960-ban megvásárolta az amerikai Harley-Davidson, és az itt ismertetett, diesel-motoros változat erőforrása már a közös cég égisze alatt került az autóba. A korábbi változatok 750 cm³-es, kéthengeres benzinmotorokkal készültek.
Kép forrása: proxibid.com
Az alakulásakor még Aeronautica Macchi néven ismert olasz repülőgépgyártó céget Giulio Macchi alapította 1912-ben Varesében, azzal a céllal, hogy Nieuport repülőgépeket építsen az olasz hadsereg engedélyével a Varese-tó partján található gyárában. A második világháború után a cég motorkerékpárokat kezdett gyártani, később polgári és katonai pilótaképző repülőgépekre specializálódott. 2003 júliusában Alenia Aermacchi néven beépült a Finmeccanica csoportba.
Alább az 1963-ban, a Svět Motorů-ban megjelent írás fordítását olvashatjátok, illetve a poszt végén levő galériában megtaláljátok az eredeti írás képét és szöveghű leiratát. Jó böngészést!
♠
Kép forrása: autoemotodepoca.altervista.org
Olaszországban megszokott jelenség a könnyű háromkerekűek gyakorisága, amelyek kitűnnek kivételes gazdaságosságukkal és sokoldalúságukkal a vállalati vagy lakossági szállítmányozásban, illetve a különböző közszolgáltatásoknál egyaránt. A típusok gazdag választékában időnként feltűnnek még az átlagosnál is sikerültebb konstrukciók, mint például az Aermacchi háromkerekű, 1500 kg teherbírású Diesel, amelyet Negri licenc alapján gyárt az Aermacchi.
Kép forrása: pinterest / autoemotodepoca.altervista.org
A háromkerekű Aermacchi az első olyan jármű ebben a kategóriában, amelyet dízelmotorral szerelnek. A sokoldalú felhasználhatósághoz számos különböző speciális célú változat társul: 1,60X2,50 m-es nyitott plató levehető és lehajtható oldalsó korlátokkal; 1,50X2,20 m-es háromoldalas dömper két hidraulikus emelővel és a motorral szerelt olajszivattyúval, önzáró platóállással, vagy a plató lehajtásakor önnyíló hátfallal (különösen alkalmas kövek, homok, föld és egyéb ömlesztett anyagok szállítására); de létezik egy 12 m hosszú kihúzható létrával ellátott, forgatható platformon lévő, 100 kg teherbírású, 65-75º-os dőlésszögű, hidraulikus vezérléssel ellátott magasemelő változat is. Előkészítés alatt áll egy levehető és ajtóval ellátott fém billenő-felépítmény, automata hátsó emelőfallal. Külön említést érdemel a tágas, teljesen zárt, kétüléses, kétajtós vezetőfülke.
Kép forrása: autoemotodepoca.altervista.org
A motor négyütemű, kétkamrás, ellentétes hengerű, kényszerített léghűtéses dízelmotor. A furat és a löket ∅ 83×90 mm, a teljes hengerűrtartalom 973 cm3, a sűrítési arány 18,6, a maximális teljesítmény 18 LE/2650 fordulat/perc; befecskendezés membránszivattyúval, Bosch fúvókákkal és olajhűtővel van felszerelve. A négyfokozatú, hátrameneti sebességváltót egy reduktor egészíti ki (összesen 8+2 fokozat). A hajtást egy csuklós tengely továbbítja a differenciálművel ellátott, hosszanti félelliptikus rugókra felfüggesztett merev hátsó tengelyre.
Kép forrása: pinterest / autoemotodepoca.altervista.org
A váz egy erős középső gerinccsőből áll, hátul kereszttartók és merevítők támasztják a hátsó tengelyt és a karosszériát. Az első kerék merőlegesen van felfüggesztve lengőkarra, hidraulikus lengéscsillapító, tekercsrugóval kiegészítve gondoskodik a csillapításról. Az üzemi fékek mindhárom keréken hidraulikusak, a hátsó kerekeken fogó mechanikus kézifék mellett.
kép forrása: tuktukph.com
A háromkerekű jármű tengelytávja 2430 mm, hátsó tengely 1240 mm, külső méretei 4000x1600x1700 mm, hasmagassága 220 mm, platómagassága 870 mm a talaj felett. Az önsúly 1000 kg, a teherbírás 1500 kg, a maximális sebesség 60 km/h, a maximális emelkedés 23%, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 5,8 1/100 km.
Ezen a típuson kívül a Negri egy kisebb, hasonló felépítésű Aermacchino háromkerekűt is gyártott, amelynek teherbírása 790 kg, meghajtásáról egy kéthengeres, léghűtéses Fiat 500-as fekvőmotor gondoskodott 18,7 LE/4600 fordulat/perc teljesítménnyel, négyfokozatú sebességváltóval.