1983 – Megjelent a Mercedes-Benz W201-es,
vagyis a 190-es
1983 februárjában mutatták be az Autó-Motorban az előző év decemberében megjelent Mercedes-Benz W-201-es típusát, közismertebb nevén a 190-est.
kép forrása: pinterest / MuzikMachineZ & CarZ & SneakerZ
Amikor 1982 decemberében először bemutatták az autót, nem tűnt különösebben forradalminak. Az új kompakt, középkategóriás szedán, amely az E-, az S- és az SL-osztály alatt helyezkedett el, mára mégis mérföldkő lett a Mercedes-Benz modellportfólióján belül, megalapozva a későbbi C-osztályt. Vonalai, a Bruno Sacco tervezőnek köszönhető kontúros ék-formája, markánsan hozták a Mercedes-Benz arculatot. Ebben az autóban debütált a többlengőkaros (kerekenként öt) hátsó felfüggesztés és az innovatív anyaghasználat (no meg a kisebb méretek okán) rendkívül kedvező fogyasztási értékekkel bírt az összesen 1180 kg-os autó.
kép forrása: autocar.co.uk
A gyártás a 190 és 190 E modellekkel indult, majd a 190 D és 190 E 2.3-16 következett 1983-ban, illetve 1984-ben (majd még jó néhány változat később). A cikkben bemutatott első két benzinmotoros modell erőforrásai az 1980-ban bemutatott Mercedes-Benz 200-ban (W123) használt M-102 motoron alapultak. A 190-es esetében a motorteljesítményt 80 kW-ról 66 kW-ra csökkentették a motor méretének csökkentésével, illetve a szívó- és kipufogócsatornák, valamint módosított vezérműtengely és kisebb szelepek alkalmazásával. A 190 E motorja 90 kW-nál lényegesen nagyobb teljesítményt adott a benzinbefecskendezésnek köszönhetően. Ez volt az első alkalom, hogy a Mercedes-Benz mérnökei a Bosch KE-Jetronic befecskendező rendszert alkalmazták, ami a kompakt 190 E-nek akár 195 km/órás végsebességét és „Mercedes-szerű lendületet” biztosított.
Az autóból az alig több, mint tíz éves gyártási periódus alatt 874 668 darab készült.
Izgalmas, érdekes dolog több, mint negyven év után, és a teljes gyártástörténet ismeretében olvasni ezeket a sorokat Lovász Károly tollából. Alább az 1983-ban megjelent írás szöveghű leiratát, illetve a poszt végén levő galériában az eredeti cikk jó felbontású képeit találjátok.
♠
Az autószakirodalmat böngészve megállapítottuk, hogy a II. világháború után, modern fazonú karosszériában, két liter alatti benzines járművet a Daimler-Benzék 1953-ban gyártottak először. Módosított kivitele 1960-ban gördült le a gyár sindelfingeni futószalagjáról. Az akkori – nálunk is igen népszerű – típus a 180-as jelzést viselte, a jármű motorja 1767, míg a későbbi változaté 1897 köbcenti volt. Ebben a kategóriában a dízelváltozat 1954-ben készült el. Aztán ahogy múltak az évek, a Mercedesék mind nagyobb karosszériájú, hengerűrtartalmú autók gyártásába kezdtek.
A – viszonylag – kis kocsik gyártását egy idő után elhanyagolták, majd meg is szüntették. Míg a szekér simán gördült. addig nem is volt különösebb probléma a gyártás menetében. Ám egy idő után észrevehetően csökkent a Mercik iránti szeretet és a kereslet. No, nem mintha a gyárat a csőd fenyegette volna, de szembe kellett nézni az erősen növekvő konkurenciával, a vásárlóerő hanyatlásával. Egyre-másra jöttek le a futószalagokról a vetélytársak két liter alatti típusai, amelyek sok-sok Merci-imádót tántorítottak el a közkedvelt márkától. A gyárnak sürgősen lépnie kellett a számára már göröngyössé vált úton, és előállítani egy olyan járművet, amely két liter hengerűrtartalom alatti, és árban is felveszi a versenyt az “ellenfelekkel”, és minőségben, kényelemben kielégíti a Mercedes rajongóit.
Több éven át folytak titokban az előkészületek, amíg a végleges forma gyártására a cég vezetői áldásukat adták. Találó megjegyzést olvashattunk az egyik külföldi szaklapban: “Ha a gyár, felteszi a hűtőmaszkra a már legendássá vált csillagot, az a kocsi csak a legjobb lehet.” Nos, a jelek szerint a kijelentés nem túlzás, hiszen a szakembereknek egyöntetű a véleményük: Az új 190-es olyan minőségű, amit a Daimler-Benz gyártól elvár az ember!”
Érdekesség a dologban az, hogy egy-két tesztelés eredménye nem ezt igazolja.
Nagyon drága autó
Az új 190-est 1977-ben kezdték el tervezni. Közel egymilliárd márkába került a program, amíg az első példány elkészült. Évi százezer kocsi gyártását irányozták elő, de az ez év közepén működésbe lépő üzem – Brémában – további növekedést tesz majd lehetővé.
A 190-es két változatban készül. A karburátoros motor 4 hengeres, hengerűrtartalma 1997 cm³. Teljesítménye 66 kW (90 LE). Nulláról százra 13,2 másodperc alatt gyorsul fel. Végsebessége 175 km/ó. Fogyasztása: 90 kilométeres sebességnél: 6,5; 120-nál: 8,4; és városban: 10,7 liter. A jármű tömege: 1080 kilogramm. A csomagtartó térfogata: 410 liter. A kocsi hossza: 4,42, szélessége: 1,67, magassága: 1,38 m.
A 190 E típusnál a betűjelzés a benzinbefecskendezést jelenti. A Bosch-cég KE—Jetronik berendezése lényegesen növelte az eredeti hengerűrtartalmú motor teljesítményét, amely ennél a kocsinál 90 kW (122 LE). Nulláról százra 10,5 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 195 kilométer óránként. Az E-típus fogyasztása: 6,4/8,3/10,3 liter. A két motortípus átlagosan 0,4-del kevesebbet eszik, ha ötsebességes váltó van a kocsiba szerelve.
A Mercedes 190-es hátsókerék-meghajtásos. Ez a koncepció némiképp csodálkozásra ad okot, hiszen számos jónevű autógyártó már a fronthajtás mellett tette le a voksot. Érdekes a Daimler-Benzék hozzáállása, ami szerint hallani sem akarnak a fronthajtásról. Náluk elöl marad a motor és hátul a kerékmeghajtás. Nem árt megjegyeznünk, hogy a BMW-nél is tartja magát a hagyományos gyártási mód.
A konstruktőrök teljesen új — eddig még sehol nem alkalmazott — hátsó hidat és felfüggesztési rendszert alkottak. Bármilyen útviszonyok közepette rendkívül stabil a kocsi hátulja, és emellett kitűnő a rugózás is. A 190-es 4 sebességes kézi kapcsolású váltóval készül. De készítenek ötsebességes, illetve automata (4 sebességes) váltóval ellátott kocsikat is. Természetesen ezt külön meg kell fizetni. Noha elismerten kitűnő a kocsi kormányzása, és emellett az úttartása, a gyár szervókormánnyal is készíti a 190-est. No, persze ez is pluszkiadást jelent.
A Daimlerék prototípusa a próbák során 5 millió kilométert futott. Számos esetben kellett az eredeti elképzelésen változtatni. Az oldalablakokra például eleinte könnyen rárakódott a szenny, de különféle alakítgatások során elérték azt, hogy ez megszűnt. Érdekessége ennek a műveletnek, hogy a mérnökök akaratán kívül a kocsi légellenállása is javult. Noha akad a középkategóriában a Mercedes 190-nél jobb légellenállás-tényezőjű jármű is, ám a 0,33 cw-értéket nagyra kell becsülni.
Kép forrása: autoevolution.com
Az eddigi vélemények
A 190-est eddig számos szakember tesztelte. Eddigi észrevételeik egy csokorba gyűjtve a következők:
• Karosszéria: jó. Kitűnő a forma, könnyű a kocsiba történő be-, illetve kiszállás. Könnyen kezelhetőek az ajtókilincsek. Kitűnő a kilátás, az új típusú ablaktörlő remekül tisztít. Ami negatívum: a hátsó lökhárítók szélei nem érik el a kerékkivágást. (Elöl ezt kitűnően megoldották.)
• Belsőtér: megfelelő. Noha az utastér kényelmesnek tűnik, valójában mégsem az. Kevés hely marad például az utas feje és a tetőkárpit között. Nagyon nagy a kardánbox, és kiképzése sem a legtökéletesebb. Magasak az első ülések, viszont ez jó kilátást eredményez.
Kép forrása: autoevolution.com
• Csomagtér: megfelelő. Noha űrtartalma 410 liter, ami nem csekély, de a konkurens járműveké nagyobb. Az Audi 80-asé 435, a VW Santanáé 440 és a BMW 320-asé pedig 425 literes.
• Belső kiképzés borítása: megfelelő. És plusz a többi típushoz viszonyítva.
• Motor: jó. Erős, rendkívül csendes és sima járású. Kitűnő az üresjárata, szinte észre sem venni, hogy jár a motor. A gázpedálra lépve érezni a benne rejlő erőt. Könnyű a botváltókart kezelni, sebességet váltani.
• Útfekvés: nagyon jó. Az új hátsó hídmegoldás kitűnő. Könnyű a kormányzása, stabil az úttartása. Kevésbé érzékeny a kocsi az oldalszélre.
• Komfort: jó. Kitűnő a rugózás, az ülések kiképzése. A hűtés és a fűtés kifogástalan.
• Kezelhetőség: nagyon jó. Kitűnő a kilátás előre, hátra és oldalt. A kapcsolókhoz könnyen hozzá lehet férni. Összegezve: minden kézügybe esik.
• Küllem: jó. Kifogástalan a lakatosmunka és a fényezés. A műanyag tartozékok jól illeszkednek a lemezekhez.
Ennyit az eddigi észrevételekről. Nyilván idővel bővülnek majd mind a pozitív, mind a negatív vélemények. A gyár a későbbiekben a 190-es típus dízelváltozatát is szeretné piacra dobni. Sőt, szó van egy 1,6 literes benzines motor készítéséről is. Amit már az S-modelleknél is alkalmaznak, ennél a típusnál is szó van klíma-, fékblokkolás-gátló berendezés beszereléséről.
Lovász Károly