Gondolatok a nyolcnapos autópálya-matricáról,
ami huszonnégy óráig érvényes
Meghalt a harminc éve nem látott nagynénéd és le kell autóznod a temetésre Debrecenbe? Látogatnál idős rokont valamely távoli kórházban? Esetleg más megyében tárgyalják valamilyen peres ügyedet? Netán csak benézted és rossz helyen hajtottál fel a pályára? No problem. Megjött az egynapos autópálya-matrica, a szent grál, ami orvosolhatja végre, hogy ne kelljen a „tíznapos” matricát megvenned egy megyek-jövök, napon (bocs, huszonnégy órán) belüli útért.
Tök jó. Ha tíz üveg jobb sör vagy tíz kiló kenyér 6400 forintba kerül, akkor mennyibe kerül belőlük egy darab? igen: 640-be. Ha egy tíz napos pálya-matrica 6400 forintba kerül, akkor mennyibe kerül az egynapos?…Nem. Nem 640-be, nem is egy ezresbe, hanem: 5150 forintba.
Ez éppen nyolc napi ár, amiért 24 órát kapsz.
Erre mondják, hogy pestiesen, hogy ügyes.
De nézzük a tényeket: a kormány nem magától találta ki és vezeti be az egynapos matrica intézményét, erre úniós szabályozás kötelezi, amelyet minden országnak alkalmaznia kell. A direktíva rendelkezik a bevezetés határidejéről csakúgy, mint a mértékéről, amely a személyautók (D1) esetében rögzíti, hogy az „egynapos” ára nem haladhatja meg az éves díj 9%-át. Ettől a helyi szabályozás lefelé természetesen eltérhet, de drágább nem lehet.
Mielőtt ránéznénk, hogy miként is alakult a magyarországi árazás, vessünk egy pillantást a környékünkre ezügyben.
Németország: a magyar átlagfizetések körülbelül háromszorosával tervező német háztartások eddig sem fizettek autópálya-használati díjat s ez ezután sem változik.
Ausztria: a magyar fizetések nagyjából két és félszereséből élő osztrákoknál az „egynapos” szintén bevezetésre kerül, de mivel az éves pályadíj számottevően alacsonyabb a magyarországinál (96,4 EUR: 37-40 ezer forint árfolyamtól függően), így az új napi matrica ára is lényegesen alacsonyabb a hazainál (8,6 EUR: 3300-3500 Ft).
Szlovákia: az ár e percben még nem ismert, de ha a lehetséges legmagasabb szorzójú árképzéssel számolnak, az ár akkor sem fogja meghaladni az 5,4 eurós árat, ami nagyjából 2100 forintot jelent.
Csehország: az ár 200 korona, nagyjából 3300 forintnak megfelelő összeg lesz majd.
És akkor most nézzük, hogyan születtett a hazai szabályozás:
először az inflációra való tekintettel megemelték az éves matrica 49 190 forintos árát 16,4%-al. (Ausztria például nem élt ezzel a lehetőséggel.) Majd erre a megemelt 57 260 forintos árra vetítve érvényesítették – természetesen – a szabályozás által biztosított maximális 9%-os mértéket kialakítva ezzel a térség, de arányaiban valószínűleg Európa legmagasabb autópálya-díját.
Szép munka!