1977 – A nagy Zaporozsec revízió – 1
Az Autó-Motor c. lap 1977 júliusi, 1978 januári és 1979 novemberi számaiban egy háromrészes írás jelent meg ugyanarról, a ZK-91-08 frsz-ú Zaporozsec 968A típusú autóról, a tulajdonos Nagy Ottó tollából. A cikkek szerzője a bejáratástól, az autó bő két éves koráig tudósít az autó használatáról és használhatóságáról olykor vicces, olykor komolyabb, de mindenképpen tanulságos formában.
kép forrása: www.mad4wheels.com
A ZAZ Zaporozsec egy hátsókerék-hajtású, első generációs városi autó sorozat volt, amelyet 1958-tól terveztek és 1960-tól gyártottak a szovjet-ukrajnai ZAZ gyárban. A Zaporozsecek különböző modelljei 1994-ig készültek, mindvégig ugyanazzal a léghűtéses farmotorral. Az 1980-as évek végén az utolsó szériát, a ZAZ-968M-et a radikálisan eltérő ZAZ-1102 Tavria ferdehátúja váltotta fel, amely már elsőkerék-hajtást és erősebb vízhűtéses motort kapott.
A Zaporozseceket – a Volkswagen Bogár-hoz vagy a keletnémet Trabanthoz hasonlóan – a Szovjetunió „népautójának” szánták , és mint ilyen, korának legolcsóbb járműve volt. A motorja meglehetősen erős volt, és híressé vált arról, hogy a korabeli rossz utakon sok drágább társánál könnyebben elboldogult; illetve könnyű javíthatóságát is az előnyei között emlegették. A ZAZ volt az az autó is, melyet a Szovjetúnióban a fogyatékkal élőknek és a háborús veteránoknak az erre a célra kialakított speciális változatokban jelentős kedvezménnyel, vagy akár ingyenesen is elérhetővé tettek.
Alább a cikksorozat első, 1977 júliusában megjelent szöveghű leiratát olvashatjátok:
♠
Kezdődött azzal, hogy a csepeli átadótetepen választhattam a nyolc, sárga színű. tisztára mosott kocsiból. Így hát a színválasztással gyorsan végeztem, de hamar feltűnt az egyik ZAZ újszerű műszerfala. Arra esett a választásom.
Előző kocsimmal nem eshettem át a bejáratás tűzkeresztségén, mivel használtan vettem. Ennél csakhamar rá kellett jönnöm, hogy lesz még bajunk egymással. Először is nem engedte magát az általam megszokott sebességeknél váltani. Ezt még be kell járatni! — gondoltam, s milyen igazam volt. Nemcsak hegymenetben volt lassú a “kicsi”, de az egyenes útszakaszokon sem lehetett jól kihúzatni. A magasabb fordulatszámon aztán annál virgoncabb lett.
Az egész bejáratási idő alatt szigorúan tartotta magát a kezelési útmutatóhoz, pedig szerettem volna sportosabb gyorsításokat. Erre csak lassan, úgy 2000—2500 km után mutatott hajlandóságot.
A szervizekről néhány szót: az első szemlén panaszmentes volt a ZAZ. A második alkalomkor (2000 km) egy kábel átütése miatt az első henger kihagyott, és a kézifék javítását is kérnem kellett. Azóta nincs panaszom, kivéve a kipufogódob lamelláinak kellemetlen zörgése miatt tett észrevételemet. Cserére elő is jegyezték, de alkatrészhiány miatt a mai napig sem tudták a munkát elvégezni. Az olajcseréket a megadott időpontokban a szervizben csináltattam. (Áfor Super egyfokozatú — téli — olaj). Különböző adalékot nem használtam.
A cikk hőse a Fortepanon pózol. Kép forrása: Fortepan 195128 / Bojár Sándor
A kocsit január közepén az egyik leghidegebb, téli napon vettem át. Már kezdetben elhatároztam, hogy jegyezni fogom a fogyasztását. Kissé elkeserített a 2000 km-ig mért 10,4 literes átlag, de ebbe a fűtőkészülék használatát, illetőleg fogyasztását is bele kellett számítani.
kép forrása: www.mad4wheels.com
A bejáratást hosszabb, vidéki úttal kezdtem, így már az első szombati-vasárnapi túra után jelentkeztem az 500 km-es szervizre. Tapasztalatom szerint az ajánlott 86-os mormálbenzin megfelelő, de egyéni véleményem szerint az Áfor-normált jobban szereti a többinél.
kép forrása: www.mad4wheels.com
Megnyugodtam, amikor 3000 km körül “beállt” a gyári értékű fogyasztás (8-9,1), és azt azóta is tartja. A bejáratási időszak alatt az említett gyártási-hibás kipufogódobon kívül alkatrészt vagy fődarabot cserélni nem kellett. A bejáratás után a kocsi gyorsulása, sebességtartása is elérte a megadott értékeket.
Az utód, a 968M, az utolsó, 1994-ig gyártott Zaporozsec-modell. kép forrása: www.mad4wheels.com
Közben 1500 km körül — próbaképpen — beszereltem egy tirisztoros gyújtóberendezést. Nem vált be. Magas fordulatszámon rángatást, kihagyásokat tapasztaltam, de a motor hidegindítás-készsége érezhetően megjavult. A másik problémát valószínűleg a tirisztoros kiegészítő gyenge minőségű alkatrészei okozták. Azok a márciusi kánikulában felmondták a szolgálatot. A hagyományos gyújtás visszaállítása után azonban a motor működése ismét kifogástalan lett.
A kezdeti megilletődöttségen most már mindketten túljutottunk, így elmondhatom, mi is az, ami tetszik az új kiadású . Zaporozsec 968/A típuson.
kép forrása: www.mad4wheels.com
Tetszik, hogy ebben az árkategóriában (nagy választék nem lévén) olyan kocsit kap a vásárló, amely lényegesen többet tud az áránál. Ellentétben az autókhoz “értők” véleményével, ez a kocsi jobb annál. Jobb, mert négy személynek kényelmes utazást biztosít. Bikaerős motorja segítségével felmegy a falra is. Legalábbis minden hegyet könnyedén megmászik, és nem hagy egykönnyen cserben. Végül: kispénzű, de autót kedvelő családok számára is elérhető és eltartható kocsi.
Van persze néhány kifogásom is: a benzintartályt 30 literesről 40 literesre növelték. Ez jó, de, sajnos, ezt a belső csomagtér terhére tette a gyár. Nem növelve a külső csomagtér befogadóképességét.
No meg zajos — mondják mások is. Igaz, de nem erősebb a belső zajszintje, mint a hasonló építésű VW-bogár, vagy Fiat 500-asé. Ettől függetlenül, lenne lehetőség a zaj további csökkentésére, s nagy kár, hogy ezzel a gyáriak nem élnek.
Az igazi próbák természetesen a bejáratási időszak után következnek, de remélem, továbbra is jóba leszek a kocsival.
N. O.