1979 – A nagy Zaporozsec revízió – 3
Az Autó-Motor c. lap 1977 júliusi, 1978 januári és 1979 novemberi számaiban egy háromrészes írás jelent meg ugyanarról, a ZK-91-08 frsz-ú Zaporozsec 968A típusú autóról, a tulajdonos Nagy Ottó tollából. A cikkek szerzője a bejáratástól, az autó bő két éves koráig tudósít az autó használatáról és használhatóságáról olykor vicces, olykor komolyabb, de mindenképpen tanulságos formában.
Kép forrása: oldmotors.net
A háromrészes cikksorozat alanya, a ZAZ-968A 1974 vége felé debütált. Fejlesztései között szerepelt a párnázott műszerfal, az energiaelnyelő kormányoszlop és a VAZ-2101 Lada ülései. [13] Az export ZAZ-968E fényszóróit a nemzetközi szabványoknak megfelelően módosították, az autót biztonsági üveg szélvédővel és lopásgátló kormányzárral látták el. A teljes modellpaletta gyártásának harmincnégy éve alatt összesen 3 422 444 darab Zaporozsec autó készült a melitopoli gyárban ugyanazzal a léghűtéses V4-es farmotoros motorcsaláddal.
Alább a cikksorozat harmadik, 1979 novemberében megjelent szöveghű leiratát olvashatjátok:
♠
Milyen autó a Zaporozsec?
Milyen kocsi a ZAZ? Erre kerestem választ néhány régi és új Zaporozsec-tulajdonos körében. A válaszok érdekesek és meglepők voltak. Olyannyira, hogy érdemesnek találtam azok közreadását.
A motorról köztudott, hogy a kocsi motorja akár egy kombájn erőforrásával is felér. Ez nem is csoda, hiszen a gyár azelőtt mezőgazdasági járműveket gyártott. A kezdeti nyers állapotú motorok jelentős finomításon mentek keresztül és ma már valóban úgy járnak, mint egy kitűnő óra. A beszélgetőpartnerek véleményei között voltak ugyan eltérések a kocsi erőforrásával kapcsolatban. Örvendetes volt, például hallani a Zapók fogyasztását. A 8.2-9 literes átlagfogyasztás jellemzi a típust, természetesen jól beállított motor esetén. Az olajfogyasztás az utóbbi időben gyártott, autókra nem jellemző, a régebbieknél bizony előfordul.
A képhez tartozó szöveg: Először az AM -1977/14-es, majd az 1978/1-es számában írtam a tulajdonomban levő kocsiról. Azóta sok ezer kilométert tettem meg a Zapómmal. Idén nyáron is kifogástalanul győzte le az emelkedőket a bulgáriai Rodope-hegység kanyargós útjain.
Az olajhőmérséklettel kapcsolatosan már megoszlanak a vélemények. Az én autóm motorja nem melegszik, még erőltetett hegymenetben sem megy 90 ⁰C fölé a hőmérő mutatója. Mások viszont arról panaszkodtak, hogy nem ritka a 100 ⁰C fölötti hőmérséklet sem.
Az olaj minőségében szintén eltértek a vélemények. Nálam a több fokozatú Multi Super olaj használatánál eddig nem jelentkezett rendellenesség, többen inkább külön téli és nyári olajat használnak.
Útban a rilai kolostorhoz
A termosztátokra sincs panasz, de abban egyetérthetünk, hogy nyáron érdemes kitámasztani.
A szelepek anyagminősége jó, de van amelyik Zapónál rendszeresen idő előtt megnő a szelephézag. Noha ez nem jellemző, mégis ajánlatos azért 5000 kilométerenként ellenőrizni.
Fontos a gyertya típusa, hőértéke és kora. A gyár által ajánlott (225-ös) hőértékű gyertyák használatátóleltérni nem érdemes. Az ajánlottak közül használhatunk PAL-t, Isolatort, sőt Marellit is, de egyikkel se menjünk 10000 km-nél többet. Ha nem cserélünk időben gyertyát, meglepő fogyasztásemelkedés és érzékeny gyorsításveszteség lesz az ára.
Kép forrása: oldmotors.net
Egymástól kérdeztük :— Te mennyivel jársz? Milyen átlagsebességet tartasz?
Nyilván egy 6-7 éves kocsitól már nem lehet elvárni a folyamatos 100-as tempót.
A futóműről és egyebekről…
Néhány szót a menet közbeni hangokról. Mindenkinél más, máshogy rezeg, zörög, cirpel, vagy csattog. De mi? Általában a műszerfal: azon is a forgatható gombok, kapcsolók közül valamelyik, vagy valamennyi. Zöröghet, cirpelhet a termosztát is — ezt a hangot hátulról hallani —, de ludasak lehetnek a kopoltyúk levegőterelő lemezei is. Sőt, a csomagtér lemezmerevítői, a benzinkályha lemezburka is. Gumialátét, a peremek “körülbástyázása” segíthet ezen.
Mindegyikünk egyetértett abban, hogy az eredeti szovjet díagonálgumik jók. Van, aki 40-50 ezret futott vele. De bólogattunk, ha a radiálgumik tulajdonságairól esett szó. Radiállal ugyanis megszűnik a szélérzékenység, szükségtelen az óvatoskodó kanyarvétel.
A futómű — kiváló. Hol vannak már az első kocsik gyakori tengely- és rugótörései? Az új típusnál talán ezek a legstrapabíróbb szerkezeti elemek.
És majd elfelejtkeztünk a jó hatásfokú, csak éppen nem a legmegbízhatóbb benzinkályháról. Sok rá a panasz. Minden része javítható, ha van hozzá alkatrész.
Az alkatrészellátásról
Az alkatrészellátást közösen szidjuk. Pedig valamennyien beszereztünk eddig még mindent, amire szükségünk volt. Csupán az a kérdés: hol és hogyan? A válaszok különbözőek: a legtöbbet emlegetett beszerzési helyek a bontók és a maszek kiskereskedők. Történetek röpködnek egy-egy alkatrész forráshelyéről, megszerzésének módjáról. Márpedig ez az a pont, ahol egy kocsi sokat veszít a műszaki és a közvélemény előtti értékéből. Sajnos.
Kép forrása: motor1.com
És mi van a szervizekkel? Vannak! Sokszor inkább otthon bütyköljük az autót — mondták többen. Pedig a Zaporozsec nem barkácsautó. Az átlagosnál sűrűbben igényli a karbantartást, az alapos külső és belső átvizsgálásokat. Ezek pedig nem oldhatók meg mindig házilag. Sok ZAZ-tulajdonos nem tudja, milyen sűrűn kell tisztítani az olajszűrőt (15000 km). De a levegőszűrő tisztítását sem 3 évenként kell elvégezni… A gyertyákat ajánlatos többször ki- és beszerelni, nehogy besüljenek menetes részei a hengerfejbe.
A bowdeneket ajánlatos sűrűn olajozni, mert váratlan helyeken képesek “kirojtozódni”.
Beszélgetőpartnereim szinte egymás szavába vágva mondták el hasznos és ténylegesen jó tanácsaikat. Mert a kocsit ismerik és szeretik.
Néhány szó az idei utazásunkról
Az idén nyáron Bulgáriában voltunk. A háromhetes út alatt Zaporozsecünk kifogástalanul működött. Az átlagfogyasztásunk a bulgáriai útszakaszra mérve: 7,9 / 100 km, az egész útra pedig – 3500 km – 8.7/100 km volt. Magam sem akartam elhinni. Igaz, utazás előtt gondos motorrevíziót és egyéb átvizsgálásokat kapott a kis ZAZ. És, hogy ezt minden hosszabb út előtt meg kell tenni, az csak természetes.
NAGY OTTÓ