1979 – Az MTX-1600 Rally Lada Csehszlovákiából

1979 májusában egy, a csehszlovák autós lapban, a Svět motorů-ban megjelent teszt részleteit közölte az Autó-Motor, melyben a prágai központú METALEX (MTX) gyár által átalakított VAZ 21011-es Lada rally változatát tesztelték. 

svet-motoru-1979-lada-1600-mtx-rallye

A Metalex által fejlesztett autót 1600 MTX néven 1979 és 1984 között gyártották. Az üzem eredetileg a Škoda versenyzők javítóműhelye volt, erre a szolgáltatásra épült rá később a Formula Easter, a cross- és a rallye-autók gyártása. A cég hasonló profillal ma is működik, a fejlesztés Prágában, a gyártás Plzeňben, a szervizelés pedig Mĕlníkben történik.

A cikk végén jelzett 100 000 csehszlovák koronás ár akkori árakon nagyjából 200 000 magyar forintot jelentett. Ugyanekkor „új” áron az 1300-as 114 000 forintba, de a széria 1600-as is „csak” 140 000 forintba került. A Merkur palettáján az akkor legdrágább (keleti) autó a Volga GAZ-24-02 kombi volt a maga 177 000 forintos árával.

Alább az 1979-ben megjelent cikk szöveghű leiratát olvashatjátok, illetve a poszt végén lévő galériában megtaláljátok az eredeti írás képeit. Jó böngészést!

Mit tud a “Lada 1600 MTX Rallye”?

Testvérlapunk, a prágai “Svét Motorú” munkatársai, 0. Gregora és P. Kosfal mérnökök, több ezer km-es próbának tették ki a prágai Metalex cég által felkészített “Lada 1600 MTX Rallye” versenykocsi prototípusát. E próbaút kivonatos eredményét ismertetjük.

lada-mtx-1600-am-79-majus-2

1979 január végéig mintegy 30 ilyen, 1300-as Ladákba épített 1600-as motorral ellátott versenykocsit gyártottak és adtak el.
A legkevesebb változást a kocsiszekrényen végezték. A kocsi elejére négy pótfényszóró került (ebből kettő ködlámpa). A bukócső a belső tér elejébe nyúlik. A műszerfalat panel toldalékkal egészítették ki, hűtőhőmérővel, olajnyomásmérővel. Mindkét műszer éppúgy, mint a benzinóra és a Halda tripmaster a versenyzőtárs előtt kapott helyet. A kocsi belső felszerelése kiegészül az akku kikapcsolójával (a második ülés alatt).

lada-mtx-1600-am-79-majus-1

A motor szériában gyártott, soros, négyhengeres, OHC vezérlésű, (fúrat-löket ∅ 79X80 mm) 1568 kcm, amelyet a megengedett határok között módosítottak. Sűrítését 10,4:1 — arányúra emelték. A speciális vezérműtengely nyitási szöge 300⁰, a motor etetését két darab duplatorkú Weber 45 DCOE 9 (különleges szívócsővel) porlasztó látja el. A hengerfej különleges polírozást, és a forgattyúsház szellőztetést kapott. Eddig 81-85 kW (110-115 LE) teljesítményt értek el 6600—6800 percenkénti fordulaton, de a konstruktőrök feltételezik, hogy a további fejlesztéssel 95-100 kW-os teljesítmény is elérhető, és ez jelentősen megjavítaná a kocsi dinamikus tulajdonságait. (Az akkumulátor a csomagtartó elé került, ahol részben jobb védelmet kap és egyben javítja a tömeg jobb elosztását is.).

lada-mtx-1600-am-79-majus-3

Az utazótulajdonságok megjavításáért módosították az alváz egyes részeit. A hátsó rugók, mintegy 1/2 menettel megrövidültek és a széria lengéscsillapítókat Koni, vagy Bilstein gyártmányúra cserélték.
A kipróbált kocsi alatt MTX 1-A 7-es elektron kerekek, illetve Barum 210/65-13 Radial OR 27-es köpenyek gördültek. Ennek következtében a kerekek nyomtávja megnagyobbodott. (A próbák alkalmával, egyes méréseket 165 SR 13 köpenyekkel is végeztek.)

lada-mtx-1600-am-79-majus-4
Sebesség- és gyorsulási értékek
Gumiméret210/65-13165 SR 13
Legnagyobb sebesség km/h160,0153,2
Gyorsulás (sec.) 0–400m16,917,6
              0-1000m32,833,7
              0-60 km/h3,9
                0-100 km/h10,0
                0-120 km/h15,8
              0-140 km/h26,7

Üzemanyag-fogyasztása 60 km/h tempónál 12.6 liter szuperbenzin, max. 19,25 liter.

A szériagyártású kocsival összehasonlítva az MTX közlekedési tulajdonságai kifejezetten jobbak. A kocsi azonban nem tagadja meg koncepcióját. Elsősorban a hátsókerék-meghajtás kemény tulajdonságai jellemzők: itt-ott “elugrik” a kocsi, és ez bizonyos határok között támogatja a jármű elfordulási hajlamát.

lada-mtx-1600-am-79-majus-6

Kép forrása: wiki / Miloslav Rejha

A “Lada 1600 MTX Rallye” versenykocsi, amelyet a FIA Nemzetközi Sportszabályzat J melléklete szerinti, 2-es csoportba homologizáltak, a “kínzó” próbafutamokat hiba nélkül kiállta.

lada-mtx-1600-am-79-majus-7

Természetesen egy kocsi fejlesztése valójában sohasem fejeződik be. Ez vonatkozik erre a kocsira is, amelynek ára rajtkész állapotban mintegy 100000 Kcs.

forrás: arcanum / Autó-Motor 1979 május

Oszd meg ha tetszett!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük