1979 – A „kombinált” feltöltés – 2

Egy forradalmi magyar szabadalom a gyakorlatban

1979 augusztusában és novemberében jelent meg két írás ugyanabban a témában az Autó-Motor hasábjain, melyben – mint az idő igazolta – a valóban forradalmi magyar szabadalomról, a kombinált feltöltésről számoltak be. Az első írás, az akkor már a gyakorlatban, – a BMW 528i alapjain épített ALPINE-ban – is bizonyító berendezésről tudósít, míg a második, a konstrukció műszaki tartalmát járja körül részletekbe menően. Mivel logikailag és historikusan is indokoltabb, ezért a cikkeket fordított időrendben közöljük újra. 

alpina-e12-b7-magyar-turboval-1

BMW/ALPINA B7 TURBO Kép forrása: www.ultimatespecs.com

Alább következik tehát a magyar szabadalomként levédett “kombinált feltötés”-ről szóló írások korábban megjelent, de itt mégis a kettes sorszámot kapott darabja.
Az 1979 augusztusi munkáját a szerző -ky- monogrammal szignózta.

magyar-turbo-szabadalom-cikk-1

Nemcsak az autósport iránt érdeklődők ismerik jól az Alpina cég nevét. Túraversenyeken, nagy jelentőségű ralikon, küzdelmes hegyi pályákon sokszor találkozhatunk az Alpina feliratos BMW típusokkal. 
A Burkard Bovensiepen vezetése alatt álló tuningművészeket magába foglaló, híres műszaki gárda a BMW sorozatgyártmányainak kiemelkedő típusaiból évente 200-300 példányt alakít át igényes vevőköre számára.

MOSTANI — ÚJDONSÁGUK, HOGY AZ ALPINA CSÚCS MODELLJÉT EGY MAGYAR TALÁLMÁNY, A KOMBINÁLT FELTÖLTÉS FELHASZNÁLÁSÁVAL KÉSZÍTIK.

alpina-e12-b7-coupe-magyar-turboval

BMW/ALPINA B7 TURBO COUPE Kép forrása: www.biddershighway.com

A napisajtó korábban már hírt adott arról, hogy több vezető külföldi teherautógyár is megvásárolta az Autóipari Kutatóintézet, vagyis az AUTÓKUT szabadalmának licenciáját és annak elvét, főként nagy teljesítményű dízelmotorokon alkalmazzák. Ezeknél a motoroknál az eljárás hasznosítása folytán csökken a füstölés és más káros anyagok kibocsátása, továbbá lényeges megtakarítások érhetők el azüzemanyag-fogyasztásban és javulnak a gépkocsi menettulajdonságai.
Az eljárás elvi működését vázlatrajzunk szemlélteti. A szokványos szívócső helyett egy rezonancia-rendszer kapcsolja itt össze a turbótöltőt a motorral. Ezt a rendszert az alacsony fordulatszámokra hangolják, és ezzel MOZGÓ ALKATRÉSZEK NÉLKÜL a dugattyú által gerjesztett levegőmozgások felerősítésével a legkritikusabb fordulaton biztosítanak többlet levegőt.

magyar-turbo-szabadalom-cikk-3

Az Alpina volt az első, amely ezt az elvet benzinüzemű személygépkocsi-motorokra alkalmazta. A gyár akkori vezető konstruktőre, dr. Fritz Indra, aki azóta az AUDI-NSU magasállású fejlesztési vezetője lett, azt nyilatkozta az egyik nyugatnémet autó-sportújságnak, hogy először nem akart hinni ebben az eljárásban, de a próbapadi eredményeket látva, már érezte, hogy nagy jelentőségű újdonsággal találkozott.
Információink szerint rövidesen újabb teher- és személygépkocsi-gyárak is bekapcsolódnak az eljárást alkalmazók sorába. Így hát az Autó-Motor szerkesztősége még visszatér erre a témára és hamarosan részletes műszaki ismertetést adhatunk e nagy jelentőségű magyar találmányról közölve az eljárást hasznosító gyárak adatait is.

ADDIG IS IDÉZÜNK — NÉHÁNY SZÓT ÉS SZÁMOT AZ AUTOZEITUNG TEST & TECHNIK ROVATÁBÓL:

A B7 Turbo jelzésű Alpina kocsi motorja, amelyet a cég a BMW 528i modelljének átépítésével gyárt, percenkénti 6000 fordulatnál 220 kW-ot (300 lóerő) fejt ki, ami literenként 74 kW (100 LE!) teljesítménynek felel meg.
Nem rendkívüli tehát, ha a további adatokból azt látjuk, hogy a kocsi 1935 kg összsúllyal 6, azaz hat másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h tempóra és több mint 250 km/h sebességet képes elérni. Még érdekesebb adat, hogy 100 km/h sebességnél A FOGYASZTÁS 11 LITER, bár természetesen extra benzinből.
Ezek a számok, ezek a tények jól érzékeltetik, jól mutatják, hogy egy műszakilag kiegyensúlyozott konstrukcióról van szó. El kell ismernünk viszont, hogy a kitűnő eredményeket nemcsak a kombinált feltöltésnek, hanem az elektronikus gyújtásnak, a különleges befecskendezésnek, több más technikai újdonságnak, no meg a gondos tuning-munkának köszönheti ez a motor.

magyar-turbo-szabadalom-cikk-2

A BMW/ALPINA B7 TURBO jelzésű kocsi motorterében levő soros, hathengeres, 2986 cm-es, 80 mm furatú, 89 mm löketű, 7:1 kompresszióviszonyú konstrukció, amely a magyar találmányt, a kombinált feltöltést hasznosítja. Így ez a motor a töltőnyomás változó értéke szerint 185-220 KW, tehát 250-300 LE teljesítmény kifejtésére képes.

A próbákat és méréseket végző szakemberek a motor, valamint a kocsi néhány kiemelkedő tulajdonságát mégis a magyar találmányra vezetik vissza. Véleményük szerint annak következtében, hogy a B7 Turbo Alpina motorja már 2500 fordulatnál eléri a nyomatékcsúcsot, az alacsony fordulatszám-tartományban is rendkívül kedvező erőtartalékkal rendelkezik.
Ugyancsak ismertek olyan nézetek, amelyek szerint más autógyárak is azért fogják rövidesen bevezetni különböző személykocsítípusaikhoz a magyar eljárást, mert a rugalmas motor, az alacsony fordulatnál fennálló tartalék megnöveli a vezetési kényelmet, kevesebb visszaváltást igényel és egyúttal csökkenti az üzemanyagfogyasztást.

Ha arra gondolunk, hogy az Alpina esetében egyébként is kiváló benzinüzemű alapmotorból indultak ki a tervezők, akkor kézenfekvő az a következtetés, hogy erre a találmányra a mind jobban terjedő dízelrendszerű személykocsimotoroknak még égetőbb szüksége van.

Nos, röviden ennyit, de mint már említettük, az AM hamarosan visszatér erre a nagy jelentőségű találmányra, amely több magyar mérnök ötletességének, munkájának eredménye.

-ky-

Oszd meg ha tetszett!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük