1969-1974 – A kérészéltű budapesti “Mini-taxi” szolgáltatás 2.

A Volán c. szaklap 1972-es írásából már határozottan átjön, miként tornyosultak – alig két éves működés után – a viharfelhők a “mini-taxi” szolgáltatás felett. A krónikus munkaerő-deficit, a 750-es Zastava – erre a feladatra – teljesen alkalmatlan műszaki tartalma, illetve az általános forráshiány már ekkor – 1972 közepén – nyilvánvalóvá tette, hogy a vállalkozás az adott keretek között kudarcra van ítélve.

A cikksorozat első részét itt találjátok.

Az 1972 júliusában megjelent kritikus hangvételű írás, mai szemmel néhol vitriolosan szexista meglátásaival, nem csak a jobb sorsra érdemes “mini-taxi”-ról, de a korról is kitűnő látleletet kínál:

mi-lesz-veled-mini-taxi-volan-hun-1972-07-page-10-11-title

Kitűnő ötlet.

Kedves színfolt.

Nagyon kell a nagyvárosnak: kisebb helyet foglal, könnyebben parkíroz, olcsóbb a viteldíja. És: egyetlen utast nem ötszemélyes kocsi szállít.

Nagyon alkalmas munkakör nőknek, családos asszonyoknak: maguk oszthatják meg idejüket a munka és a házimunka között. Főzés, bevásárlás, gyerek — a fuvar csendes időben; ki a forgalomba a csúcsban, amikor lehet keresni. A mini a ház előtt.

mi-lesz-veled-mini-taxi-volan-hun-1972-07-page-10-11-1

Csakhogy.

Indul a 20-asnál (20-AKÖV-szerk.), ahol néhány százalékos volumenével még propagandának is megéri. És csak aztán kerül át az új vállalattá szerveződő Volántouristhoz, ahol a Volán taxival együtt több mint 50 százalékos arányt képvisel és ahol a kereskedelmi haszon már létkérdés.

Az önhordó karosszériás Zastava magánosnak jól megfelelhet, de taxinak a nagy igénybevétel miatt nem jó. A szocialista országokban nem is gyártanak erre a célra alkalmas típust.

Ráadásul

Az első ötvenből (helyesebben 49-ből, mert már akkor “befurakodott” 1 férfi) — harminckilenc nő — harmincórás gépkocsivezetői gyakorlattal kezd, mint önelszámolós taxis. Akad aki kettes sebességgel megy végig a városon. Így nem lehet megkeresni a hidegvízre valót sem. A Zastavák is magukon hordják a tanuló idő nyomait.

mi-lesz-veled-mini-taxi-volan-hun-1972-07-page-11-1

És most?

92 mini taxin már csak 34 nő dolgozik. De kikovácsolódott már egy olyan női gárda, mely érti, szereti a szakmáját és legalább úgy megállja a helyét, mint a férfiak.

Műszaki állapot? Ezt kérdeni sem lenne szabad! Még mennek, mert muszáj, mert mit lehet tenni.

A Volántourist a saját erejéből nem tudja megoldani a problémát. A minik jó részét nullára futtatni lehetetlennek látszik. Új gépkocsi beszerzésére legalább 6—7 millió kellene, aztán a magas maradványérték és a bevételkiesés, azaz mindent összevetve 9—10 millió kellene. És deviza, mert a kis Austin lenne alkalmas típus.

Tízmillió és deviza. Ilyet ma még csak kívánni se igen lehet.

Va e hát megoldás?

Az újságíró csak annyit mondhat, hogy a kitűnő ötlet nagyon kell a nagyvárosnak és a munkakör nagyon
alkalmas a nőknek.

Hogy ezzel kitér a nyílt és egyenes válasz elől?

Mit is tehetne egyebet? Csak reménykedhet, hogy az illetékesek meglelik a megoldást.

A mini-probléma finanszírozási-fejlesztési gond és nem nőkérdés. Miért erőszakolnánk, hogy az legyen?

mi-lesz-veled-mini-taxi-volan-hun-1972-07-page-11-3

Ez a munkakör nagyon alkalmas nőknek — így hangzott a tájékoztatás három esztendővel ezelőtt. Akkor kapcsolták össze a nőkérdéssel.

De vajon igazolta-e a gyakorlat, hogy valóban alkalmas munkakör ez nőknek? Hiszen egyre csökken az arányuk: az első ötvenből negyvenkilenc volt nő. A második ötvenből már csak tizennyolc. Összesen hatvanhét nő kezd, azaz félesztendő alatt kilencvennyolc százalékról kétharmadosra csökken az arány. A hatvanhét újabb két esztendő múltán a felére fogy, a távozók helyére férfiak kerülnek.

mini-taxi-1970-2-ludas-matyi-hun

Kép forrása: arcanum / Ludas Matyi 1970

A mini taxit az első széles körű tájékoztatás összekapcsolta a nőkkel, így is látta a főváros közönsége is akkor, amikor az újdonságra mindenki odafigyelt. És ma már három eset közül kettőben férfi kollega viszi a kedves utast.

Ez a munkakör egyébként nagyon alkalmas lenne nőknek …

— Nem privilégizáltuk kizárólag nők részére, hanem KISZ-korú fiatalokra bíztuk — mondja dr. Horváth Béla forgalmi osztályvezető.

— Hogy hogy? Három esztendővel ezelőtt nekünk újságíróknak és rajtunk keresztül a közvéleménynek nem így fogalmazták a tájékoztatást!

volantourist-reklam-1970-labdarugas-magazin-hun

Kép forrása: arcanum / Labdarúgás 1970

— A mini taxit egy negyedévi működés után 1970 januárban vette át a Volántourist. Az önálló üzemegységnek rövid idő alatt önálló vállalattá kellett alakulni. Ezért amellett, hogy valóban kedves színfolt volt a fehér kocsi csinos hölgyekkel, nem lehetett kizárólag reklám tevékenységként kezelni. Míg a 20-asnál kis melléktevékenység volt, itt alapvető profillá, a vállalat fenntartásának forrásává vált. A kedves hölgyek nagy része pedig a szakmát a mini taxin kezdte megtanulni: nem csupán a taxizást, hanem magát a gépjárművezetést is. Az előírt bevételt csak elenyésző rész teljesítette. Amikor beálltak a férfiak, akik nemcsak rutinos gépkocsivezetők, hanem taxisok is voltak, az előírt 7400 forintos havi bevétel dupláját is hozták.

— Ezek szerint azért kellett később férfiakat felvenni, hogy meglegyen a bevétel?

— Közben a kedves hölgyek is megismerték a városi forgalmat és hónapról hónapra nőtt a bevételük. Azért a tehetségesebbje, aki itt maradt, megtanult taxizni. Csakhogy ezt a módszert nem lehet követni, mert ebbe tönkremegy a vállalat.

mini-taxi-1970-3-ludas-matyi-hun

Kép forrása: arcanum / Ludas Matyi 1970

Másként hogyan lesz nőből taxis?

Hobor Tiborné, a Volántourist szakszervezeti bizottságának nőfelelőse a saját példáját mondja:

— 1960-ban azért lettem taxis, mert máshová nem vettek fel, mint gépkocsivezetőt. Nőket erre a munkakörre nem szívesen alkalmaznak. Akkor már egy éve volt szakmásított jogosítványom és sehogy sem tudtam elhelyezkedni. Bementem a. szakszervezethez és megkérdeztem: miért engedtek tanulni, ha sehová nem vesznek fel? Az ő segítségükkel aztán felvettek a fővárosi taxihoz, garázssofőrnek. Két év után engedtek ki a forgalomba. A minire már gyakorlattal jöttem. Az első negyvenkilencből csak tízen voltunk, akiknek volt vezetési gyakorlatuk, és a tízből négyen voltunk taxisok.

volan-reklam-1970-delta

Kép forrása: arcanum / Delta 1970

— És a többi az első hívó szóra fejest ugrott a mélyvízbe?

— Nem tudták mire vállalkoznak, érdekesnek találták. Pedig az önelszámolós mini taxi még gyakorlattal is
igen komoly teljesítményt kíván attól, aki csinálja. A fuvart magunknak kell megszereznünk, mert nem állunk drosztban és nincs is URH a miniken, mint a Volán taxikon. A javíttatást is magunknak kell intéznünk.

— Az átlagkereset 1826 forint és átlagosan 9 nap esik ki javítás miatt — fűzi hozzá Kútsági Tamásné dr munkaügyi osztályvezető.

mini-taxi-1969-ludas-matyi-hun

Kép forrása: arcanum / Ludas Matyi 1969

A kezdők maguk is és értük a vállalat is megfizette a tanulópénzt. Erről is szól dr. Horváth Béla:

— Volt olyan hölgy, akinek fogalma sem volt arról, hogy hol kell az olajat betölteni, mennyi olaj kell és mikor kell olajat cserélni. Komoly felkészültség kell ahhoz, hogy a kocsiját javíttassa, mert a szerelőhöz sem lehet azzal odavinni, hogy “nem megy”. Legalább valamit mondani kell, hogy miért kéri a javítást. És az önelszámolás csak úgy lehet kifizetődő, ha a kisebb dolgokat saját maga csinálja meg.

Hogyan lehet hát nőből taxis?

— A taxizás szakma, melyet a gyakorlott gépkocsivezetőnek is tanulnia kell. Figyelnie kell arra, hogy mikor van vége a színháznak. Tudnia kell, hogy reggel Budáról jönnek át Pestre. Amikor kiszáll az utas, kérdje meg: “Nem óhajt visszafelé jönni? Ha szükséges, pontos időre itt vagyok Önért”.
A taxis piackutató is. Ezt csak a gyakorlatban lehet megtanulni. Két-három hónap kell hozzá míg elválik, hogy lesz-e taxis a jelentkezőből vagy sem. Erre természetesen nekünk kell időt adni. De a gépkocsivezetési gyakorlat megszerzésére semmiképpen sem. Aki arra összpontosít, hogy itt vagy ott be lehet-e fordulni vagy sem, az nem tud törődni az utassal. Ismét próbálkoztunk vezetési gyakorlat nélküli felvétellel. Az eredmény: az illető összetörte a kocsít — mondja Meszlényi Géza a Volántourist igazgatója.

volantourist-reklam-1972-turista-magazin

Kép forrása: arcanum / Turista 1972

Tehát előbb szerezzék meg a gépkocsivezetési gyakorlatot?

Talán most, hogy csökkentik az állami személygépkocsi parkot, megnövekszik majd a női jelentkezők száma.

Ez lehet, sőt valószínű. De aztán? Még kevesebb lesz a nők lehetősége, hogy közcélú személygépkocsin letöltsék az előírt három éves gyakorlatot.

Vegyék figyelembe a magán-gépkocsivezetési gyakorlatot?

Vagy teremtsenek olyan lehetőséget, hogy a friss szakmásított jogosítványos nők munkaközben szerezhessék meg a szükséges gyakorlatot a taxi vezetéshez?

A mini taxi nagyon alkalmas munkakör lenne nőknek. Csak éppen arra nem találtunk megnyugtató választ: hogyan juthatnak el odáig, hogy a nagyon alkalmas munkakört megfelelő szakképzettséggel és a szükséges gyakorlattal tölthessék be.

Gallé Tibor
Fotó: Kőszegi Péter

Oszd meg ha tetszett!

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük